Vykolejení a vysoká škoda

Vlak jel rychle a vylétl z trati. Inspekce popsala, kdo za nehodu může!

Následky nehody nákladního vlaku u Mariánských Lázní - 13
Zdroj: HZS Karlovarského kraje , Facebook
Petr Zelený
Petr Zelený
Publikováno 7. 7. 2020
Téma:

Drážní inspekce v úterý zveřejnila podrobnou zprávu k vážné nehodě, při níž vloni v létě z tratě u Mariánských Lázní doslova vylétl nákladní vlak převážející vápenec. Podle inspektorů za incident může strojvedoucí, zároveň se ale úřad opřel i dodopravce.

"Drážní inspekce v rámci šetření mimořádné události, kdy mezi stanicemi Chodová Planá a Mariánské Lázně vykolejil za jízdy nákladní vlak převážející vápenec a vznikla škoda 28 milionů, dospěla k závěru, že informace o snížení rychlosti se ke strojvedoucímu vlaku nedostala včas. A to i přesto, že jak provozovatel dráhy, tak dopravce splnili své povinnosti a informaci o změně rychlosti řádně a včas zveřejnili," uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

 

Strojvedoucí dostal podle něj informaci o tom, že je v místě výrazně snížená povolená rychlost, na tabletu. Jenže si ji nepřečetl a vyjel na trať i tak.

 

"Zároveň, dle svého vyjádření, přehlédl návěstidlo na trati upozorňující na to, že od následujícího rychlostníku bude snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině," popsal Kučera.

 

 

Přesto podle inspekce rozhodně mohlo být snížení rychlosti na trati ošetřeno lépe. "Skutečnost, že dopravce systémově umožnil strojvedoucímu vyjet s vlakem na trať, aniž by měl jistotu, že se dotyčný seznámil s důležitými změnami, přičemž zásadní snížení rychlosti o 65 kilometrů v hodině bylo na trati označeno pouze jedním návěstidlem, považuje Drážní inspekce za slabinu celého řešení snížení rychlosti," míní generální inspektor.

 

"Zejména pokud na trati není zavedeno technické řešení, které by při pochybení strojvedoucího aktivním zásahem do řízení vlaku zabránilo překročení nejvyšší dovolené rychlosti a v konečném důsledku i vykolejení," má jasno Kučera.

 

Tím nijak nesnižuje chybu strojvedoucího, nicméně by podle vyšetřovatelů bylo bezpečnější, pokud by výrazné snížení povolené rychlosti nesignalizovala jen tabulka u trati. Místo toho mohl dostat strojvedoucí před každou jízdou na "zpomalený" úsek informaci písemně. Razantní snížení rychlosti také mohlo být u trati vyznačeno opakovaně.

 

 

O tom, že za nehodu může strojvedoucí, který loni na konci července kritickým úsekem projel třikrát rychleji, než měl, mají jasno i kriminalisté. Ti muže už v květnu obvinili z obecného ohrožení z nedbalosti. V případě odsouzení může ve vězení strávit až osm let.

 

Připomeňte si nehodu v reportáži:

 

TN.cz