Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Zřícený most ve Studénce začal projednávat soud! Zemřelo 8 lidí!

Zdroj: TN.cz

Případ největšího železničního neštěstí poslední doby - ve Studénce na Novojičínsku z roku 2008, řeší od pondělka senát Okresního soudu v Novém Jičíně. Před soudní síní Krajského soudu v Ostravě se sešla řada poškozených, včetně Poláků.

PODÍVEJTE SE NA REPORTÁŽ Z TELEVIZNÍCH NOVIN:




Na první dva dny jsou naplánované výslechy obžalovaných. Nejprve ale státní zástupce přečte obžalobu, která má 62 stran. Čelí jí deset zaměstnanců stavebních firem, které se podílely na opravě konstrukce mostu. Za obecné ohrožení z nedbalosti jim hrozí tři až deset let vězení.

 

 

PSALI JSME:

Za neštěstí ve Studénce policie trestně stíhá 10 lidí

 

Tři z obžalovaných pracovali pro společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, nyní vystupující pod jménem Eurovia CS, sedm pro společnost Bögl a Krýsl.

 

 

Petr Janouškovec (41 let) z Frýdku-Místku, obchodní náměstek ODS – Dopravní stavby, odpovědný za odborné vedení stavby Rekonstrukce mostu přes trať ve Studénce se podle obžaloby dopustil hned tří zásadních chyb. Jednak nezabezpečil, aby stavbu prováděl stavbyvedoucí s osvědčením a porušil tím Zákoník práce, pak také nepředával úplné informace koordinátorovi bezpečnosti práce na staveništi o všech subdodavatelích pracujících na stavbě. Zejména ale neprovedl žádná opatření poté, co mu projektový manažer oznámil, že při zásunu mostní konstrukce vznikla porucha statiky podpěrné konstrukce mostu. Navíc se na stavbu ani osobně nedostavil a nezajistil, aby byla prověřena statika a aby byla omezena nebo zastavena železniční doprava v tomto úseku.

 

Michal Foniok (31 let) z Havířova jako stavbyvedoucí ODS – Dopravní stavby podle obžaloby nezajistil převzetí technologického předpisu subdodavatele a tento předpis tedy neschválil ani objednatel, tedy Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Použitá technologie tím byla v rozporu se schválenou dokumentací. Také on nepředával úplné informace koordinátorovi bezpečnosti práce, nezabezpečil pravidelné řádné geometrické měření polohy mostu, jako stavbyvedoucí po nahlášení závady na zařízení nezajistil prověření statiky a nenařídil zastavení prací.

 

PSALI JSME:

EXKLUZIVNĚ: Zpráva Drážní inspekce ke Studénce odhalila vážná pochybení

 

Projektant firmy ODS Jiří Vlach (32 let) z Ostravy-Poruby zpracoval projektovou dokumentaci pro rekonstrukci mostu. Nevzal v ní v úvahu skutečnost, že most je ve všech fázích výsunu i zásunu staticky neurčitě podepřen, je výrazně šikmý a jeho svislé reakce nelze tedy určovat odhadem nebo úvahou. Dále nestanovil podpěrné konstrukce s větší rezervou, v projektu chybí ukotvení mostu v podélném směru k pevnému bodu nebo nevzal v úvahu to, že těžiště mostu není v ose ocelového nosníku.

 

Pracovníky společnosti Bögl a Krýsl obžaloba viní z toho, že nezabezpečili řádné geometrické měření polohy mostu v průběhu výsunu a zásunu mostní konstrukce, uložení mostu na všech podpěrách, nezajistili také proměření statiky konstrukcí.

 

K soudu v pondělí přišla řada poškozených. "Chceme se dozvědět pravdu, jak to vlastně bylo. Nedovedu pochopit, že na takové stavbě nebyl geodet a dozor. Musely tam být takové nedostatky, že si to ani nedokážu představit," řekl otec dcery z Polska, která zemřela několik dní po neštěstí, Kaziemerz Litvin.

 

Strojvedoucí vlaku Jiří Šindelář na soudní jednání přijel vlakem, do kterého sedl po roce. "Jel jsem vlastně stejnou trasou jako tehdy. Ještě teď mi buší srdce. Od Českých drah jsem musel odejít, dělám jinou práci. Pořád to vidím, těch pět šest sekund před nárazem, kdy už jsem věděl, že nevyváznu. Ještě než jsem si stačil uvědomit, co se děje, jsem už brzdil, je to reflex."

 

Jednání novojičínského soudu proběhne u krajského soudu v Ostravě, protože v Novém Jičíně soud nenašel vhodné prostory. Hlavní líčení by mělo probíhat do středy, od úterního odpoledne soud začne s výslechem svědků.

 

Mezinárodní rychlík Comenius narazil do zřícené mostní konstrukce v pátek 8. srpna 2008. Při neštěstí tehdy zemřelo osm lidí, téměř 100 cestujících se zranilo.

 

PODÍVEJTE SE:

Vlak hrůzy: 7 mrtvých, 70 zraněných, škoda 136 milionů

tn.cz / Mediafax