Bárta vyhání kostlivce z D1. Chce zbourat nepotřebné mosty

Radikálně chce ministr dopravy Vít Bárta řešit léta se táhnoucí problémy se starými mosty nad D1. Nechá je zbourat.

Nad dálnicí D1 tiká časovaná bomba – jsou jí staré zemědělské mosty propojující pole okolo dálnice. Vznikly v 70. letech, dnes se o ně nikdo nestará a je jen otázkou času, kdy reálně vážně ohrozí provoz na dálnici. Nového kostlivce ve skříni při své návštěvně Vysočiny objevil i ministr dopravy Vít Bárta. Řešení má být radikální – mosty chce zbourat.

 

O mosty se vedou soudní pře

 

K mostům přes nejvytíženější dopravní tepnu u nás se dnes nikdo nechce mít a dokonce se o ně vedou soudní spory. Vítězem je paradoxně ten, kdo se správcovství zbaví. "Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o mosty vede několik soudních sporů,“ potvrdila ředitelka ŘSD kraje Vysočina Marie Tesařová.

 

Právě na Vysočině se takových mostů nachází hned několik. Jeden z nich například na 126. kilometru u obce Řehořov. Soud o něj proběhl letos v únoru a rozhodl, že se o něj musí postarat právě ŘSD. "Jsem ráda, že soud potvrdil, že naše obec není vlastníkem mostu. Nepotřebujeme ho, navíc by nás oprava stála třicet milionů, na což nemáme prostředky,“ řekla tehdy starostka Kamenice Eva Jelenová. Právě do její správy totiž řehořovský most katastrálně spadá.

 

PODÍVEJTE SE

Jak dopadl soud o most nad dálnicí


Ministr Bárta: Zbouráme je

 

Do letitých pří se nyní vložil i ministr dopravy Vít Bárta. Na problém narazil při své návštěvě Vysočiny. "Takových mostů je mnoho a je to téma, kterým se budeme zabývat i v dalších krajích. V nejbližších týdnech proběhne jejich inventura a v případech, kdy dojdeme k tomu, že jsou konkrétní mosty zbytné, v rámci rekonstrukce D1 je zrušíme a nebudou,“ prohlásil Bárta.

 

To se podle něj týká i mostu u Řehořova. "Nikdo ho nepotřebuje, takže pokud si ho nepřevezme konkrétní zemědělská organizace, tak tu prostě nebude,“ řekl ministr dopravy. Takové rozhodnutí by tak mohlo ukončit i soudní spor, který se táhne už více než deset let. "Pro nás by to samozřejmě byla úleva,“ přiznává Tesařová.

 

A to nejen v případě mostu u Řehořova, který ŘSD letos nechal alespoň provizorně na vlastní náklady opravit. "Některé mosty nad dálnicí jsou skutečně v havarijním stavu a protože je jich mnoho, jde o problém, který bude muset být legislativně řešen,“ je si jista Tesařová.

 

Dálnice se rozšiřovat bude


Bárta navíc v souvislosti s problémem těchto mostů potvrdil, že i přes úsporná opatření stát i nadále počítá s rekonstrukcí a rozšířením dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. "Je to pro nás priorita, stejně jako dobudování R5. Projekt bude financován ze soukromých zdrojů a jsem přesvědčen, že bude realizován dříve, než během plánovaných deseti let,“ dodal Bárta.

 

 

Součástí této rekonstrukce pak má být navrhované zbourání nepotřebných mostů. „Kvůli své konstrukci, která by nedovolila rozšíření D1, budou strženy,“ uvedla Tesařová s tím, že mnoho z nich už znovu zřejmě postaveno nebude.
 

Pro tento prvek stránky je nezbytný plugin flash.

Dušan Vrbecký