Budou české dálnice stavět čínské firmy?

Stavba dálnice. Ilustrační foto
Zdroj: Mediafax
České dálnice by mohly v budoucnu stavět čínské firmy. Ilustrační foto.

Levnější dálnice by mohly stavět čínské firmy a proti omezení staveb na severu Moravy se bouří tamní komunální politici.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) plánuje cestu do Polska, aby se seznámil se stavbou dálnice čínskou firmou, která Polákům nabídla vybudování dálnice za cenu o polovinu nižší než ostatní firmy. V pondělním vydání o tom píše Mladá fronta Dnes.

 
"Jsem k tomu spíše skeptický, známe kvalitu jejich zboží. Ale polská zkušenost mě zajímá," řekl Bárta. Kvůli zlevnění staveb vzniká speciální tým, ve kterém jsou i zástupci Českého vysokého učení technického. Cíl je podle Bárty jednoduchý. "Musíme hledat úspory v americké velkorysosti našich dopravních staveb," naráží na často naddimenzované stavby.
 
Stát navíc zvažuje, že by zcela obešel velké stavební firmy, které teď tvrdí, že jsou s maržemi nízko a že nemohou už dále zlevnit. Stavby by zadával po vzoru některých zemí velkým inženýrským společnostem, které by si pak najímaly na jednotlivé úseky menší místní firmy. Bárta šetří i na svém ministerstvu, bez náhrady propustil tři náměstky.
 
Plány omezit výstavbu se nelíbí severní Moravě
 
Právě za ministrem Bártou dorazí v 10 hodiny delegace z Moravskoslezského kraje kvůli pozastavené výstavbě silnic, které měly ulehčit enormně zatíženému životnímu prostředí na severu Moravy. Agenturu Mediafax o tom informovala mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská.
 
Podle mluvčí jedou za ministrem náměstek primátora Ostravy Vojtěch Mynář (ČSSD), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD), náměstek opavského primátora Pavel Mališ (ODS) a třinecká starostka Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec).
 
"Nynější rozhodnutí ministra Bárty zastavit výstavbu silnice I/11 z Opavy do Ostravy a dvou přivaděčů k dálnici D47 pokládáme za mimořádně nešťastné, protože povedou ke zhoršení ovzduší ve městě a okolí. Navíc u dálničního přivaděče na silnici I/56, který by byl dokončený do tří měsíců, je takový krok obzvlášť neblahý,“ prohlásil náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej a dodal, že podle dostupných analýz je vliv dopravy na kvalitu ovzduší na území Ostravy významný.
 
O zastavení výstavby některých silnic informoval ministr dopravy Vít Bárta na páteční tiskové konferenci. V Moravskoslezském kraji se jeho rozhodnutí týká silničních staveb v Mokrých Lazcích, Bohumíně - Skřečoni a v Ostravě - prodloužené Místecké II.

PSALI JSME:

Ze čtyř zcela rozestavěných staveb, které se v České republice zcela zastavují, jsou tři v Moravskoslezském kraji. Dále by se na severu Moravy nemělo v Ostravě pokračovat ve výstavbě úseku silnice I/11- prodloužené Rudné, která je zatím rozestavěná jen minimálně.

 

Pro tento prvek stránky je nezbytný plugin flash.

Mediafax