Naštvaní klienti Sunny Days se vrátili, kvůli zpoždění mají problémy v práci

Přes 600 klientů Sunny Days odletělo v neděli po půlnoci do Tuniska. Dalších 300 klientů se vrátilo do ČR v pondělí ráno.

Klienti cestovní kanceláře Sunny Days, kteří od soboty čekali na let do Tuniska, na dovolenou odletěli v pondělí po půlnoci z brněnského letiště. Potvrdil to majitel společnosti Chedli ben Sadok.

 

Podívejte se na reportáž

 


Anketa

Bojíte se při dovolené problémů s cestovní kanceláří?


Hlasovalo 3159 lidí. (Muži: 3159 | Ženy: 0)
 Druhý spoj odletěl na tuniský ostrov Djerba v 03:10 s téměř tříhodinovým zpožděním. Zpět domů se tak v pondělí mohly vrátit necelé tři stovky českých klientů Sunny Days, kteří čekali na Djerbě.
 

První letadlo společnosti SkyEurope se se 129 turisty z Tunisu vrátilo zpět do ČR v 06:15 do Brna. Druhé letadlo z Djerby se 133 turisty přiletělo do Brna v 09:10 a před 11. hodinou přistálo v Ostravě.

 

"V Ostravě přistálo letadlo se 73 cestujícími na palubě. Někteří jsou naštvaní, protože jim to zkomplikovalo práci, většinou se totiž nedovolali zaměstanavatelům. Kvůli zpožděnému příletu jeden z cestujících nestihne spoj do Helsinek, " dodal náš reportér přímo z místa.
 

Bezprostřední dojmy některých klientů, kteří přiletěli v dopoledních hodinách na ostravské letiště si poslechněte na videu pod titulkem.


Zástupci společnosti odmítli, že by kancelář měla finanční potíže

 

 

Na odlet do Tuniska od soboty v Brně a Ostravě čekalo 319 turistů. Komplikace firmě nastaly zřejmě z organizačních důvodů. V neděli to potvrdili zástupci společnosti, kteří vyloučili, že by firma byla ve finančních potížích.


Někteří klienti se po průtazích rozhodli se Sunny Days na dovolenou neodcestovat. Zda bude CK vracet plnou cenu, nebo jen část ředitel moravských poboček Sunny Days Kamal Jabeur nesdělil. Podle něj o tom rozhodne vedení firmy v Praze.


Ostatní by od cestovní kanceláře měli dostat náhradu. "Za chybějící nocleh ze soboty na neděli bylo všem nabídnuto poskytnutí kompenzace dvakrát až třikrát tolik," uvedla Romana Jurášová z CK Sunny Days. Lidé, kterých se to týká, si tak mohou zdarma prodloužit pobyt z osmi dní na deset, u delších turnusů z 11 na 13.


V nejhorší situaci se během nekonečného čekání na letadlo ocitly rodiny s dětmi. Kolem půlnoci z neděle na pondělí dokonce jeden předškolák vyčerpáním usnul přímo na podlaze uprostřed letištní haly.
 

Nedoborovolně prodloužená dovolená


Na dlouhé čekání v cizině turistům nezůstanou dobré vzpomínky. "Cestovní kancelář nás odvezla do hotelu, který je špinavý, pokoje jsou neuklizené a nemají klimatizaci," postěžoval si redaktorovi TV Nova jeden z cestujících Dalibor Vrána. "V pokojích pro dva lidi tu často musí bydlet i čtyřčlenné rodiny," dodala odpoledne další turistka.

 

Delegáti cestovky žádné informace neměli a do chvíle, než se o případ začala zajímat naše televize, lidem vždy jen oznámili čas další schůzky.

 

Turisté nebyli na zpoždění připraveni, takže neměli peníze ani cestovní pojistku. "Problémy mělo určitě  přes sto lidí, včera nás do hotelu z letiště odvážely dva autobusy," dodal Vrána.

 

Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur uvízly na Djerbě asi tři stovky turistů.

 

Poslechněte si, jak situaci přímo z místa popsala v neděli dopoledne jedna z turistek.

Další turisté uvízli v Brně a Ostravě

 

Několik desítek klientů Sunny Days uvízlo také v letištních halách v Brně a Ostravě. Odletět měli už v sobotu odpoledne. Místo toho letěli v neděli před půlnocí. Cestovní kancelář jim nedala žádné informace ani nezajistila občerstvení.

 

Zástupci Sunny Days přišli na letiště až v neděli. Nejdříve prý cestujícím doporučili, aby si zájezd nechali zrušit. Až odpoledne přišel delegát, který turistům nabídl transfer do hotelu a ubytování do chvíle, než bude letadlo přistaveno. V noci na neděli cestovka prý hotel nesehnala, protože Brno je vyprodané kvůli velké ceně motocyklů.

150 turistům z Ostravy Sunny Days zajistila náhradní bydlení už v noci na neděli.

 

Peníze zpět, nebo delší dovolená?

 

Podle Okamury mohli lidé před odletem zájezd zrušit a měli by dostat všechny peníze zpět. "V tomto případě se po poradě s naším právním zástupcem domníváme, že pakliže cestovní kancelář takto odkládá odjezd a není jasné, v kolik hodin klienti odletí, tak že by měli mít nárok na zrušení zájezdu a vrácení peněz zpět bez storno poplatku," uvedl Okamura.

 

Až v neděli v podvečer cestovní kancelář oznámila, kdy své klienty přepraví.  

 

Cestovka obvinila ČSA


Cestovní kancelář Sunny Days dllouho s cestujícícími nekomunikovala. Poté představitelé cestovky ze zpoždění obviinili České aerolinie, které jejich klienty přepravují. "Zhruba o půl jedenácté jsem hovořil s majitelem společnosti a ten mě ujišťoval, že je všechno v pořádku, a že se zřejmě jednalo o logistickou chybu ČSA. Tvrdil, že zaplaceno má všechno a jako důkaz přidal, že jen tento víkend odletělo několik letadel s jeho klienty na Rhodos,“ řekl Tomio Okamura.

České aerolinie, které klienty Sunny Days obvykle vozí, obvinění odmítly. "Charterový let z Brna na Djerbu nemá žádný zákazník objednaný," řekla mluvčí společnosti Hana Hejsková.

 

Majitel cestovky Ridha ben Ahmed později připustil, že aerolinie problém nezpůsobily. Cestovka prý má z kapacitních důvodů problém na lince z Djerby do Brna. "Nevíme, kdo udělal chybu. Jsem momentálně mimo republiku, ale dělám všechno proto, abychom cestující co nejdříve přepravili," řekl ben Ahmed odpoledne TV Nova.

 

Krachu se Sunny Days prý bát nemusí

 

Kvůli problémům s odlety se okamžitě objevily spekulace, že Sunny Days má finanční potíže a mohla by zkrachovat. Majitel cestovky tyto obavy nicméně odmítl a také Okamura uvedl, že šlo spíš o logistickou chybu než o příznak finančních potíží.

 

"Samozřejmě, že je to neprofesionální jednání, společnost nezajistila služby tak, jak měla. Ale podle zákona nesmí být poté klient uveden do stavu nebezpečí či nouze. A k tomu nedošlo, takže Sunny Days jedná v souladu se zákonem,“ upozornil Okamura.

 

V letošní sezoně zkrachovalo už několik cestovek: Před dvěma týdny se položila Cool Travel, před ní zkrachovaly cestovní kanceláře Retur, Balkan Travel, Relax Max Tours a Tomi Tour, jedna z největších na trhu.

 

Minulé problémy Sunny Days

 

Klienti Sunny Days měli s odlety a ubytováním problémy i v minulosti. Loni v červenci si v naší reportáži stěžovali turisté na Djerbě, že letadlo mělo zpoždění a nikdo s nimi nekomunikoval.

 

V říjnu 2007 mělo 180 klientů problémy s návratem z dovolené v Egyptě do Česka. Pobyt si nedobrovolně prodloužili o dva dny, které strávili z větší části čekáním na letišti. Stěžovali si na totéž, co turisté v Brně, kteří mají problémy dnes: málo informací, nedostatečná péče ze strany cestovky.

 

Před třemi lety v srpnu si asi 150 lidí odbylo několikahodinové čekání na letišti v Tunisu. Jejich letadlo, které patřilo společnosti Karthago Airlines, mělo vadnou součástku a muselo se čekat na její výměnu.

 

V červenci 2005 Sunny Days o dva dny odložila odlety skupině pasažérů, protože v původně objednaném termínu neměla letadlo s dostatečnou kapacitou.

 

Média informovala i o konkrétních špatných zkušenostech cestujících z jejich dovolené. V diskusích na internetu se také poměrně často objevují kritické hlasy na adresu této cestovky.

kap s přispěním Jaroslava Kasnara a Josefa Svobody tn.cz / Mediafax