Muž volal na tísňovou linku až 1300krát za rok! Poslechněte si, čím operátory obtěžoval

Záchranáři evidují spoustu případů, kdy lidé naprosto nesmyslně zatěžují linku 155. Místo zachraňování životů tak operátoři musí reagovat na dotazy, které často vůbec nesouvisí se zdravím.

Záchranáři z Moravskoslezského kraje jsou nešťastní z nesmyslných telefonátů, které zatěžují linku 155. Volajícími jsou někdy děti, ale pravidelně volají dospělí lidé, kteří si chtějí s operátory pouze popovídat. Kromě nich se na linku obracejí i lidé, kteří potřebují poradit s telefonním číslem, nebo nevědí, kdo zastupuje jejich lékaře. Rekordmanem je muž z Opavy, se kterým vloni dispečeři záchranářů vedli 1310 telefonátů.

 

"Operátoři se nezřídka setkávají s případy tzv. zlomyslných či obtěžujících volání. Někdy jsou to děti, které bezplatnou linku testují, voláním se baví, či dokonce věrohodně oznámí smyšlenou událost. Často však tato zlomyslná či obtěžující volání přicházejí také od dospělých. S operátory si třeba chtějí „jen“ povídat, další požadují poskytnutí obecných informací, kupříkladu o telefonních číslech, o tom, kdo zastupuje jejich praktické lékaře, případně žádají jiné rady," popsal krajský mluvčí Lukáš Humpl.

 

Poslechněte si, jak lidé plýtvají časem operátorů:

 

"Příkladem takovýchto volání je muž z Karvinska, který v průběhu roku 2011 vytočil číslo 155 v téměř sedmi stech případech a operátorům sděloval zcela nepodstatné a se záchranou nesouvisející záležitosti. V jednom listopadovém dni naše linky „obdařil“ celkem čtyřiašedesáti hovory. Absolutním rekordmanem a poněkud pochybným vítězem se však stal muž z Opavy. V uplynulém roce s ním call-takeři ÚSZS MSK vedli neuvěřitelných 1310 telefonátů. V naprosté většině případů však dotyčný pomoc záchranářů vůbec nepotřeboval,“ uvedl tiskový mluvčí Územního střediska záchranné služby Moravskoslezského kraje Lukáš Humpl.

 

Na lince chtějí občané opakovaně řešit problematiku politické situace v naší zemi, své sociální problémy, počasí, nebo se s klidem ptají, kolik je hodin. Výjimkou není ani požadavek na rychlý příjezd záchranářů, který je ve výsledku úplně k ničemu – lidé totiž následně odmítají otevřít dveře, nechtějí se nechat ošetřit nebo přepravit do nemocnice.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pražští záchranáři budou jezdit na elektrokolech. Mají na nich i defibrilátory. GALERIE

 

Záchranářům tak nezbývá nic jiného, než řešit problémy s policí. Ta jim asistuje při otevírání bytů, kde občané nereagují na zvonění. Na starosti má navíc i spoustu případů, kdy lidé zbytečně linku zatěžují.

 

Z území celého Moravskoslezského kraje přijímají tísňová volání ve směně čtyři až pět operátorů. "Převážnou většinu těchto telefonátů dokážou dispečeři odfiltrovat. Pokud však pod dojmem nutnosti posádku k takovému člověku vyšlou, jsou pak záchranáři na místě i desítky minut blokováni, aniž by byla jejich pomoc zapotřebí. Dojde-li v této době k život ohrožujícímu stavu u pacienta na jiném místě daného regionu, může posádka citelně chybět. Volání a zásahy tohoto charakteru jsou navíc pro zainteresované operátory i zasahující posádky velmi frustrující a psychicky vyčerpávající," dodal mluvčí.

klab TN.cz