To snad není možné

Ne 3 miliony ale 6! Zlatý padák exšéfa drah bude dvojnásobný. Proč?

Dalibor Zelený
Zdroj: isifa/MAFRA/Frantisek Vlček

Zlatý padák pro exšéfa Český drah Dalibora Zeleného pořádně nadzvedl lidem žluč. To se ale ještě nevědělo, že o den později vyjde najevo, že dostane dvakrát tolik peněz. Nikoliv 3 miliony korun ale rovnou 6. Přečtěte si proč.

Bývalý generální Českých drah (ČD) Dalibor Zelený, který byl z funkce v únoru odvolán, dostane šest milionů korun za to, že rok nenastoupí ke konkurenci. Současné vedení drah ho vyzvalo, aby se takzvané konkurenční doložky vzdal, ale Zelený to odmítl, píše Mladá fronta Dnes (MfD). Celkem si Zelený za své sedmiměsíční působení v ČD vydělal devět milionů korun.
 

Doložka nebyla Zelenému vypočítána ze základního platu 250 tisíc korun, ale z průměru za poslední tři měsíce roku. Její výši tak ovlivnila zejména prosincová mzda, kdy Zelenému k jeho základnímu platu dozorčí rada přiznala ještě odměnu 750 tisíc korun. Po dobu jednoho roku proto bude od drah dostávat půl milionu korun měsíčně.
 

Současný šéf ČD Daniel Kurucz MfD řekl, že konkurenční doložku nešlo jednostranně zrušit. Zelený se jí prý sám nevzdal. Pokud by ji ale porušil, přijde o 12 platů a musí zaplatit i pokutu 144 milionů korun. Zelený rok nesmí pracovat na železnici, nemůže jít ani k silničnímu dopravci nebo ke Správě železniční dopravní cesty.
 


Petr Žaluda, který drahám šéfoval před Zeleným, dostal při odchodu z firmy dvanáctimilionové odstupné. Neměl ale konkurenční doložku, proto si již založil firmu na nákladní železniční dopravu. Zelený vystřídal v čele drah Žaludu loni poté, co se stal ministrem dopravy v tehdejší Rusnokově úřednické vládě Zdeněk Žák.
 

Státní České dráhy jsou dominantním osobním železničním přepravcem v Česku. Prostřednictvím dceřiné společnosti ČD Cargo podnikají v nákladní dopravě. Předloni skupina vykázala ztrátu 1,6 miliardy korun po zisku 491 milionů v roce 2011, což bylo způsobeno hlavně dvoumiliardovou ztrátou ČD Cargo. Za loňský rok firma hospodářské výsledky nezveřejnila. Uvedla jen, že počet cestujících jí vzrostl o půl milionu na 169,3 milionu lidí.

© 2011 Petr Kurečka a Marek Škarpa, kalendář PROMĚNY 2012