Velké testování českých školáků

Odstartovaly srovnávací písemky základních škol. VYZKOUŠEJTE SI TESTY

V českých základních školách začalo velké srovnávací testování školáků. Během následujících tří týdnů bude více než 160 tisíc školáků skládat srovnávací testy z češtiny, matematiky a angličtiny.

Neklid a nervozita teď vládne téměř na všech základních školách v Česku. Důvodem jsou velké srovnávací testy. O hodně v nich jde zejména školám. Výsledky totiž napoví, jak dobrá nebo špatná je u nich úroveň výuky.
 

Testy zřejmě leží některým žákům v žaludku. Svědčí o tom alespoň událost, která provázela dnešní start testů. Anonym nahlásil falešný bombový útok na call centrum, které slouží školám jako on-line pomoc při testování. Všichni pracovníci call centra byli krátce evakuováni z budovy, kterou mezitím prohledali policisté. Žádnou bombu nenašli.
 

MATEMATIKA
5. třída: 
9 třída:

Vyšší úroveň - didaktický test: 
 

Letošní testování je generální zkouškou celého testovacího programu NIQUES. Letos se budou v rámci testů prověřovat možnosti a rizika elektronického plošného testování. To by mělo v rámci projektu naplno fungovat v roce 2014.

  

Staňte se fanoušky na Facebooku

 

Školy mají na testování školáků tři týdny. Zatímco páťáci si napíšou testy z češtiny, matematiky a angličtiny, pro deváťáky je připravena také němčina a francouzština. Každý předmět budou školy testovat v libovolném ze tří vyhrazených týdnů. V testech budou také úlohy, v nichž žák sám tvoří a zapisuje odpověď, přibudou také úlohy na otevřené přiřazování dvojic. Většina úloh však bude uzavřených, žák v nich bude vybírat odpověď z nabídky.
 

ČEŠTINA
5. třída: 
9. třída:

 

V testech cizích jazyků budou nově i úlohy založené na poslechu mluveného úryvku. Kvůli různorodému vybavení škol bude úryvek reprodukován společně všem žákům ve skupině. Česká školní inspekce však chce v budoucnosti školy dovybavit sluchátky, aby žáci mohli řešit poslechové úlohy individuálně.
 

ANGLIČTINA
5. třída:
9. třída: 

 

Cílem testů je ověření toho, do jaké míry žák zvládá látku obsaženou v minimálních standardech základního vzdělávání. "Cílem srovnání je říct: neumíš něco, co neumí skoro nikdo nebo naopak: umíš něco, co skoro nikdo neuměl. Žák navíc dostane souhrnná data. Učitel dostane průměr za své žáky, může ho srovnat s průměrem za všechny. Ředitelé sami říkají, že porovnávat se s průměrem nemá význam, škola se snaží dostat nad průměr," vysvětlil Petr Suchomel, který má projekt na starosti.
 

ŘEŠENÍ - VÝSLEDKY:




 

Zásadní novinkou v koncepci testů je rozčlenění podle obtížnosti. V základní úrovni jsou elementární požadavky povinné pro každého žáka, který projde pátou nebo devátou třídou. Většina žáků by si měla s úlohami odpovídajícími této úrovni snadno poradit. Pokud dostatečně úspěšně vyřeší první část úloh, zobrazí se jim zbytek testu sestavený z úloh vyšší úrovně odpovídající spíše cílovým požadavkům pro žáka ohodnoceného na rozhraní jedničky a dvojky.
 

Cílem dvojí obtížnosti testů je snaha poskytnout zpětnou vazbu o dovednostech v jednotlivých předmětech i žákům průměrným a dobrým, kteří by při nastavení obtížnosti úloh jen na úplné minimum zjistili pouze to, že všechno, co test obsahuje, umějí.
 

Technologický a logistický pilot na stovce škol proběhl loni v prosinci bez větších problémů. Ministerstvo školství přitom ještě nemělo a stále nemá vypracovány standardy pro jednotlivé předměty. Do roku 2014, kdy se plánuje spuštění ověřování výsledků žáků tzv. naostro, by však měly být podle České školní inspekce vytvořeny.

tn.cz / mediafax / gar