Polovina ojetých aut má stočený tachometr i o více než 100 000 km

tachometr
Zdroj: Oficiální zdroj
Až polovina ojetých aut má stočené tachometry.

Čtyři z osmi prověřených vozů mají prokazatelně stočený tachometr, některé o více než 100 tisíc kilometrů.

Výsledek prověrek, které provedla společnost Auto AZ Consulting ve spolupráci se společností Cebia u několika ojetých vozů, které byly vybrány zástupci médií, jasně potvrzuje pokračující trend záměrného zkreslování a manipulování s informacemi o vozidlech při jejich prodeji.

 

PSALI JSME:
Autobazar přetáčí tachometry. Majitele čeká soud


 

U jedné Škody Octavia se dokonce prokázala vícenásobná úprava ujetých kilometrů za dobu jejího provozu. U dvou dalších vozidel z dovozu sice nelze manipulaci se stavem tachometru doložit, ale jejich aktuální technický stav odpovídá více než dvojnásobku udávaných kilometrů. Jedním z nich je Citroën C5 z operativního leasingu, který v prvních dvou letech najel 120 tisíc km. V následujících třech letech provozu najel dohromady už jen dalších 10 tisíc km.

 

PODÍVEJTE SE NA REPORTÁŽ TV NOVA O PODVODU S PŘETOČENÝM TACHOMETREM:


 

 

"Automobil, který ujede 60 tisíc kilometrů ročně v prvních dvou letech, zpravidla nejezdí poté u stejného majitele již jen tři a půl tisíce kilometrů ročně,“ informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting. Jednoduchým propočtem průměrného ročního nájezdu lze tedy odvodit pravděpodobný skutečný nájezd tohoto vozu na zhruba 300 000 km, čemuž dle prověření Auto AZ Consulting odpovídá i jeho skutečný stav.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Které ojetiny mají nejvíce problémů s podvody. SEZNAM

PORADNA: 10 rad jak předejít problémům v autoservisech

PORADNA: jak nekoupit ojetinu s dluhy?

 

Laik by však tuto skutečnost pravděpodobně neodhalil. Z takovýchto manipulací vyplývá pro nového majitele mnoho možných finančních i bezpečnostních rizik. Ojetina s najetými 250–300 tisíci km je na pokraji své životnosti a nelze s jistotou odhadnout, jaká závada může nového majitele brzy postihnout. "Potíž je ale právě v tom, že o této skutečnosti nic nevíte. Pokud vám třeba praskne rozvodový řemen při předjíždění, může mít takové zanedbání údržby fatální následky. Přitom jste do té doby žili v dobré víře, že podle stavu počítadla kilometrů máte na tento úkon ještě dost času,“ upozorňuje Aleš Zich.

 

Vozidlo rok výroby původ stav tachometru manipulace s tachometrem havárie na nosné části zdůvodnění
Škoda Octavia I 1,9 TDI 1997 ČR 188.211 km ano, cca o - 200.000 km ano automobil je na konci své životnosti, jedná se prakticky o bezcenný šrot
Škoda Octavia I 1,6 MPI 1999 ČR 188.211 km ano, cca o - 100.000 km nebylo zkoumáno výrazná manipulace s tachometrem, dále nezkoumáno
Škoda Octavia I 2,0i 2000 ČR 190.000 km ne, servisní knížka, ověřeno ne vůz nebyl zkoumán jízdní zkouškou, hodnocen pouze vizuální stav a pravdivost stavu tachometru
Škoda Octavia 1,9TDI kombi 2001 ČR 157.000 km ano, cca o - 100.000 km ano, závažnějšího rozsahu vůz má manipulovaný tachometr, vyžaduje rozsáhlejší servisní úkony, byl vážněji havarován a nepříliš dobře opraven
Citroen C4 1,6 Hdi 2007 Francie 83.022 km ano, záznam ze servisu ve 101.000 km ano, pouze lehčí zezadu vůz vykazuje řadu nedostatků, je vidět že neměl příliš kvalitní péči od předchozího majitele, má manipulovaný tachometr
Citroen C5 1,6 Hdi 2004 Francie 130.000 km téměř jistě ano, reálně najeto cca 250-300 tis. km ne, vše původní vůz je celkově funkční avšak najeto má minimálně dvojnásobek počtu km udávaných na tachometru
Saab 9-5 3,0TiD 2004 ČR 90.400 km ne, precizně vedená servisní kniha ne, vše původní vůz je poměrně pěkný s průkaznou historií, po dvou letech stání v bazaru se však již těžko hodnotí jeho potenciální rizikovost
VW Polo 1,4i 16V 2001 Itálie 104.100 km je možná až o cca - 100 tis. km, nelze však ověřit ne, vše původní průměrný vůz po všech stránkách, buďto měl velmi hrubé zacházení nebo má najeto více km

 

Ani servisní knížka v inzerátech neznamená, že vůz bude v pořádku. Dlouhodobá praxe i výsledky tohoto průzkumu ukázaly, že většina servisních knížek je vedena nejdéle do doby skončení záruky na automobil. Někdy dokonce chybí servisní záznamy úplně a servisní knížka je nevyplněná. "Taková servisní knížka je pak v podstatě k ničemu. Tento fenomén je dnes bohužel velmi rozšířený a náš průzkum to potvrdil,“ říká Aleš Zich. Pouze dvě vozidla z osmi prověřovaných měla servisní knihu řádně vedenu do doby prodeje a stav najetých kilometrů odpovídal skutečnosti.

 

Při prověrce pracovníkem Auto AZ Consulting byly u několika vozů zjištěny opravy a lakování vnějších dílů karoserie, které nikdo z prodejců nepřiznal předem. U jedné Octavie, která měla zároveň i stočené kilometry přibližně o 120 000 km, byly zjištěny známky po rovnání nosných částí karoserie.

 

Ani takto rozsáhlé poškození nebylo předem přiznáno, dokud na něj pracovník Auto AZ Consulting výslovně neupozornil. "Výsledky těchto prověrek i naše dlouhodobé zkušenosti z praxe jasně ukazují, že vybírat automobil v českém autobazaru bez komplexního prověření zkušeným odborníkem, bez ověření kilometrového nájezdu a dalších skutečností například z databází společnosti Cebia je vysoce rizikové a může znamenat nemalé finanční ztráty pro kupujícího,“ uzavírá Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Mediafax