Senátoři zrušili knihu jízd, poslancům vrátili mýtné pro dodávky

Řidič náklaďáku. Ilustrační foto
Zdroj: Jindřich Kodíček
Senátoři udělali radost řidičům malých náklaďáků i podnikatelům

Senátoři měli ve čtvrtek napilno. Některé zákony schválili, jiné vrátili poslancům k novému projednání.

Senát ve čtvrtek schválil novelu zákona o správě daní a poplatků. Ta má zrušit povinnost podnikatelů vést na služebních cestách automobilem knihu jízd.


Zrušení knihy jízd znamená, že namísto dosavadního vedení evidence služebních jízd si podnikatelé budou moci nově započítat do nákladů paušální odpočet 5 000 korun měsíčně za jedno služební auto. Tento odpočet budou moci uplatnit na maximálně tři firemní automobily.


Kniha jízd = absurdita roku


Za zrušení knih jízd bojoval již minulý ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS), kterému se podařilo novelu prosadit ve sněmovně. Vedení knihy jízd získalo vloni titul Absurdita roku. Podnikatelé ji označili za největší administrativní zátěž.


Analýza ministerstva průmyslu a obchodu vyčíslila administrativní zátěž spojenou s vedením knihy jízd na 850 milionů korun za rok.


Senátoři na svém čtvrtečním zasedání vrátili novelu zákona o pozemních komunikacích zavádějící mýtné i pro nákladní automobily nad 3,5 tuny. Senátoři vyškrtli z novely zavedení elektronických vinět a dynamického vážení a posunuli termín pro povinnost vystavět svodidla kolem reklamních billboardů.


Návrh jde nyní zpátky do sněmovny, poslanci ho mohou schválit v novém znění nebo přehlasovat senátorské veto absolutní většinou 101 hlasů.


"Zavedení poplatků pro taková vozidla má své opodstatnění a placení za užívání se rozprostře mezi více uživatelů a bude spravedlivější. Vážení kamionů je reakcí na požadavky řady obcí a krajů a zavedení elektronických vinět přinese řadu výhod, mimo jiné například možnost zakoupit ji kdykoliv, nikoliv jen na začátku roku. Zároveň jsme velmi ošetřili anonymitu a soukromí údajů z elektronických vinět získaných," vysvětlil jeden z tvůrců návrhu poslanec Oldřich Vojíř.


Senátoři nakonec z návrhu vyškrtli části týkající se zavedení elektronických dálničních známek i dynamické vážení kamionů.


Senát vrátil návrh řešící možnosti slučování zdravotních pojišťoven sněmovně s pozměňovacími návrhy z dílny Tomáše Julínka (ODS). Změny uvolňují možnosti slučování pojišťoven mezi sebou, zavádějí ovšem například přísnější kontroly hospodaření pojišťoven.


Pro Julínkův pozměňovací návrh hlasovalo 41 ze 76 přítomných senátorů. Proti bylo 30 a při hlasování se zdrželo pět senátorů.Proces schvalování návrhu v Senátu provázely komplikace a nepřehlednost pozměňovacích návrhů.

tn.cz / Mediafax