Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Řidičák na zkoušku

PŘEHLED NOVINEK: Získání řidičáku a testy v autoškolách čekají revoluční změny

Řidičák
Zdroj: Mediafax
Od roku 2014 by mělo být těžší získat řidičák

Hned několik novinek čeká zájemce o řidičák v příštím roce. Jednou z hlavních změn je to, že závěrečná zkouška bude dvoukolová. Další novinkou, která by měla od roku 2014 začít platit je tzv. řidičák na zkoušku.

Ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) v pátek představil věcný záměr zákona o autoškolách. Ten teď poputuje na vládu a pokud jej schválí začne se připravovat paragrafové změní. Pokud se vše stihne podle plánu, nový zákon by měl začít platit od roku 2014.
 

"Jedná se o razantní a revoluční změnu," uvedl Dobeš, podle něhož nový systém uspoří peníze ve státním rozpočtu, vyřeší problematiku korupce a zlepší bezpečnost silničního provozu.
 

S čím ministerstvo nově počítá? Jednou z novinek bude tzv. řidičák na zkoušku. Uchazeč o řidičský průkaz by první rok měl doklad s platností jen na jeden rok. Poté by musel projít přezkoušením. Navíc první rok bude moct být průkaz novým řidičům odebrán, pokud dosáhnou hranice osmi bodů.
 

Jednou z největších změn, kterou ministerstvo plánuje je to, že zkouška k získání řidičáku, bude dvoukolová. Nejdřív uchazeči prodělají výcvik teorie a ovládání vozidla na cvičné ploše. Následně absolvují první zkoušku. Poté bude následovat druhé kolo zkoušky, vyrazí do reálného silničního provozu. Na závěr je ještě čeká test vnímání rizik. Nově by měla vypadnout zkouška z tzv. techniky, zájemci o řidičák tak se nebudou moci například učit, jakou kapalinu, kam nalít.
 


Mění se i postup při získání řidičáku na motorku. U získávání řidičského průkazu pro motorky budou jezdit žadatelé sami, instruktor je bude instruovat z vozidla, kterým pojede za nimi.
 

Od roku 2014 by měla zkouška zájemců o řidičák také o něco prodražit, úprava počítá s tím, že bude stát tisícovku, což je o 300 korun více než v současností. "Cena zkoušek bude přesně odpovídat nákladům na zkoušky," řekl Karel Bezděkovský z odboru silničních vozidel ministerstva. Také se zredukuje počet zkušebních komisařů zhruba o dvě stovky. Ti by nově měli být v profesní organizaci a měli by být profesionální.
 

Bude také platit režim třikrát a dost – neúspěšní žadatelé budou muset po třetím pokusu absolvovat pohovor o příčinách neúspěchu. Potom budou moci absolvovat zkoušku na krajském pracovišti. Zkoušky budou hlídané audiovizuálním systémem, k záznamům se ale dostanou pouze žadatelé a nadřízení komisařů v případě, že se bude neúspěšný student snažit o uznání zkoušky, kterou mu podle něj měl komisař uznat, ale neuznal.
 


 

Ale pozor některé změny v řidičácích začnou platit už od roku 2013. Přerozdělí se zejména podskupiny motocyklů, s řidičákem na auto nově budete moct jezdit i na skútru až do objemu 125 ccm, ale jen vybavené automotatickou převodovkou.
 

Novela vyhlášky o řidičských průkazech začne platit 19. ledna 2013. Dosavadní řidiči se nemusí obávat, jejich řidičská oprávnění se nezredukují, naopak budou moct řídit některá vozidla, která dříve nemohli.
 

Přehled změn ve skupinách motorových vozidel:
AM: Jsou do něj zařazená motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km v hodině.
 

A1: Do této skupiny jsou zařazeny lehké motocykly s postraním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s objemem nepřevyšujícím 125 ccm. Patří sem i tříkolky o výkonu nejvýše 15 kW.
 

A2: Zde jsou zařazeny motocykly s postraním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 35 kW.
 

A: Patří sem motocykly s postraním vozíkem nebo bez něj a tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW.
 

B1: Zde nově najdete čtyřkolová motorová vozidla (s výjimkou AM), jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží.
 

B: V této skupině jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel ve skupinách AM až B1. Jejich největší povolená hmotnost nesmí překročit 3 500 kg a kromě řidiče smí mít maximálně 8 míst k sezení. Smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg.
 

C1: Zde jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 7 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg.
 

C: Do této skupiny jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů a vozidel uvedených ve skupině C1, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg.
 

D1: Motorová vozidla, jejichž délka nepřesahuje 8 metrů, s více než 8, ale nejvýše 16 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, jsou zařazeny do skupiny D1.
 

D: Zde naleznete motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmeni i) s více než 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg.
 

B + E: V této skupině jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného ve skupině B a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg.
 

C1 + E: Do této skupiny jsou zařazeny jízdní soupravy, jejich největší hmotnost nepřevyšuje 12 000 kg.
 

C + E: Zde jsou jízdní soupravy složené z vozidla ze skupiny C a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
 

D1 + E: V této skupině jsou soupravy ze skupiny D1 a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
 

D + E: Jsou zde zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného ve skupině D a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
 

T: Do skupiny T jsou pak zařazeny traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo.
 

Řidičské oprávnění udělené pro skupinu o jeden vyšší skupinu opravňuje k řízení i k nižším skupinám. Například s řidičákem skupiny A můžete řídit i vozidla A2, nebo s „béčkem“ můžete řídit vozidla zařazených do skupiny B1 a A1 s automatickou převodovkou. S jakoukoliv skupinou řidičského oprávnění, kromě skupiny T, pak můžete řídit vozidla ze skupiny AM.
 

Od roku 2013 se upravuje i věk žadatelů o řidičské oprávnění:
15 let: AM,
16 let: A1,
17 let: B1 a T,
18 let: A2, B, B + E, C1, C1 + E,
21 let: C, C + E, D1, D1 + E,
24 let: A, D, D + E.

tn.cz / Mediafax / hmr