Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Dálnici bude poprvé v Česku stavět soukromá firma. Stát bude platit za pronájem

Stavba dálnice. Ilustrační foto
Zdroj: Mediafax
První soukromá firma postaví osmikilometrový úsek D3 (ilustrační foto).

Soukromá firma převezme osm kilometrů dálnice D3 u Bošilce. Dostane staveniště. Stát jí stavbu začne splácet až po zprovoznění. Po třiceti letech soukromník vrátí státu zrekonstruovanou dálnici.

Osmi kilometrový úsek D3 u obce Bošilec, který vyjde na 8,3 miliardy korun, bude první dálnicí spravovanou soukromou firmou. Jedná se o první modelový projekt spolupráce státu a soukromých firem při stavbě silnic, píší středeční Hospodářské noviny (HN).


"Máme zájem vyzkoušet tento model financování na menším úseku, který je připraven, stát už vykoupil pozemky, a nic nám nebrání ve stavbě, kromě nedostatku peněz," řekl HN ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Takzvané projekty PPP, tedy spolupráce státu a soukromých firem jsou v současné době jediným řešením, jak začít levně a rychle stavět dálnice.


V praxi bude první projekt PPP vypadat tak, že stát předá soukromníkovi staveniště a splácet mu začne až po zprovoznění dálnice. Po třiceti letech pak firma dálnici předá zpět státu ve stavu, v jakém ji původně dostavěla, tedy kompletně zrekonstruovanou. Na splátky soukromníkům vláda použije peníze z mýtného, které se na osmikilometrovém úseku vybere. Kromě těchto prostředků, které patrně na splacení nebudou stačit, budou použity i peníze vybrané na silnicích v ostatních částech republiky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

MAPA nových SILNIC A DÁLNIC! Tohle všechno chtějí dostavět!


Suma 3,8 miliardy za dálnici přitom není konečná, navýší se o inflaci. Údržba bude v režii soukromníků, výdělkem pro ně bude marže, kterou při stavbě dálnic dokážou ušetřit. "Sám investor bude mít zájem na tom, aby byla stavba co nejkvalitnější, aby ji nemusel draze udržovat," uvedl Dobeš.
 

muf tn.cz / Mediafax