Rekordní pokuta

Google přiznal šmírování uživatelů

Google šmíruje (ilustrační foto)
Zdroj: Mediafax
(ilustrační foto)

Rekordní pokutu 22,5 milionu dolarů zaplatí společnost Google za obejití bezpečnostního nastavení v prohlížeči Safari. Jeho trik mu umožnil zobrazovat uživatelům reklamy "ušité na míru".

Google si do prohlížeče Safari, který je instalován do iPhonů, iPadů a do počítačů MAC, nainstaloval šmírovací cookies, který mu umožnil obejít nastavení prohlížeče, který cookies z webů třetích stran blokoval. Toto cookies má na svědomí to, že se vám v prohlížeči zobrazují jen reklamy takových výrobků a služeb, o něž jste se v minulosti zajímali. Za to zaplatí pokutu v přepočtu 461,250 milionů korun.


 

Stejný trik však podle deníku Wall Street Journal, který na to v únoru upozornil, využívaly i další společnosti. Umožnila to bezpečnostní chyba, která je známá už několik let. "Facebook doporučoval tuto chybu využívat tam, kde bylo třeba udržet uživatele iPadu/iPhone přihlášeného na Facebooku," uvedl web Lupa.cz.

 

O Google se tak začal zajímat americká komise pro obchod (FTC) která má chránit spotřebitele před velkými společnostmi, které by mohly zneužít svého dominantního postavení na trhu (dá se říci, že FTC je obdobou českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže) a dobrovolně zaplatí 22,5 milionů pokuty. Jenže tato společnost neřeší, že Google tajně sledoval chování uživatelů na internetu, ale to, že uživatele podváděl. Uživatelům totiž tvrdil, že se cookies nebudou do počítače ukládat, protože to nastavení Safari neumožňuje. Tím, že Google pokutu akceptoval, skončilo také vyšetřování FTC.
 

Vyjádření společnosti Google pro TN.cz:
 

„V Googlu jsme nastavili ty nejvyšší standardy v oblasti ochrany soukromí a bezpečnosti našich uživatelů. Americká Federální obchodní komise (FTC) se zaměřila na naši stránku centra nápovědy z roku 2009, která byla zveřejněna dva roky před naší dohodou s FTC a rok před tím, než Apple změnil svá pravidla týkající se cookies. Tuto stránku jsme nyní změnili a také jsme podnikli kroky k odstranění reklamních cookies, které z prohlížečů Apple nesbíraly žádné osobní údaje.“


 


 

tn.cz / muf