Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 31. 7. 2014
letní trend recept na horko

Hitem českého léta jsou točené limonády! Válcují nápoje v lahvi

Točená limonáda
Zdroj: ČTK
Točené limonády i kvůli své nižší ceně válcují jiné nealko nápoje v lahvích...

Stále více tuzemských hospod a restaurací se vrací ve své nabídce k točeným limonádám. Jejich prodejům letos navíc svědčí teplé počasí. Výrobci zaznamenávají nárůst prodejů až o desítky procent. Trend potvrzují také hospodští podle nichž se v podnicích, kde je na čepu, prodává točená limonáda výrazně více než lahvové nealkoholické nápoje. Jedním z hlavních důvodů je nižší cena točené limonády v porovnání s nealkoholickými nápoji v láhvi.

Několikaletý trend podle lidí z branže mimo jiné souvisí také s módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků. I nostalgie zákazníků vzpomínajících na oblíbené nápoje svého dětství či mládí má podíl na opětovném návratu točené Kofoly či malinovky do českých podniků.
 

Například sodovkárně Kolín roste v dosavadním průběhu roku podle jejího ředitele Pavla Vavrušky prodej limonády v padesátilitrových sudech o pětinu, nejprodávanější malinovky takřka o třetinu. Ještě větší nárůst zájmu je o menší třicetilitrové sudy. Těch se letos zatím prodalo o 44 procent více než před rokem.
 

 

"V rámci České republiky rosteme v tempu zhruba 100 až 200 nových zákazníků měsíčně," uvedl Vavruška s tím, že mimo hlavní sezónu je tempo zhruba poloviční. "Celkově v tuto chvíli zásobujeme odhadem kolem pěti tisíc gastroprovozoven," dodal. Více než třetinu prodejů sudové limonády z Kolína představuje malinovka, výrazně podle Vavrušky roste zájem také o citronádu, limonádu s hroznovou příchutí a pomerančovou točenou limonádu.
 

"Prodeje sudových limonád letos oproti loňskému roku rostou nad všechny naše předpoklady," řekl ředitel výrobce nealkoholických nápojů ZON z Třebíče Ferdinand Kubeš. Jedním z hlavních důvodů je podle něj mírná zima a teplé jarní počasí. V porovnání s firmou nabízenými lahvovými nápoji je letos růst poptávky po sudových více než dvojnásobný. "Z točených limonád je největší zájem o naši limonádu s jablečno-citronovou příchutí, kterou prodáváme pod značkou Cimo," podotkl Kubeš.

 

Podle mluvčí Kofoly Jaroslavy Musilové roste počet podniků v nichž je k dostání točená Kofola či další limonáda z produkce předního tuzemského výrobce ročně zhruba o 300. "Oproti předchozímu roku prodej sudových limonád mírně roste," uvedla Musilová podle níž se prodeje lahvových a sudových limonád navzájem ovlivňují jen velmi málo. Každá z variant se podle ní pije k jiným příležitostem. U točených limonád například hraje významnější roli sezónní prodej. Čepovaná Kofola je podle Musilové v současné době k dostání v několika tisícovkách podniků.
 

Lidé mají rádi točené limonády, protože jsou levnější než jiné druhy nealkoholických nápojů, řekl Michal Komárek z pražské restaurace Na Václavce. Běžně v restauracích bývá Kofola a točená malinovka. Ta podle něj poslední dobou vede, protože Kofoly se už lidé přepili, zatímco malinovky, která se do výčepů začala vracet později, tolik ještě ne.
 

 

Zatímco tři deci točené limonády stojí v hospodě zpravidla mezi 15 a 20 korunami, stejné množství limonády světové značky v láhvi stojí okolo třiceti korun.
 

Podle provozovatele kokořínské restaurace V Podlesí Hynka Mrňávka se točené limonády prodá výrazně více než lahvovaných nealkoholických nápojů. Mezi jednotlivými výrobci ale existuje výrazný kvalitativní rozdíl, což se projevuje na jejich chuti, doplnil David Bláha, majitel Pšovecké krčmy v Mělníku. V případě malinovky tak existuje rozpětí od standardní známé chuti po chuť připomínající laciný sirup.

tn.cz / ČTK / gar