Velký test e-shopů: Drtivá většina propadla

Průzkum kvality e-shopů ukázal, že jen dva z pětadvaceti internetových obchodů by prošly bez výhrad. Spotřebitelský časopis dTest, který hodnocení provedl, se soustředil především na přístup e-shopů k zákazníkům.

Zákazník má právo být informován o konečné ceně produktu, tedy se zahrnutím všech daní a recyklačních či jiných poplatků. Některé e-shopy ale výslednou, tedy nejvyšší cenu opticky potlačí ve prospěch nižší ceny, například bez daně z přidané hodnoty.
 

"Takové jednání není vždy nezákonné, ale nepovažujeme ho za korektní vůči spotřebitelům,“ řekl vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.
 

PSALI JSME:

Obchody zuří: Nemůžeme konkurovat cenám na internetu! SROVNÁNÍ CEN
 

Součástí průzkumu byl i okamžik uzavření kupní smlouvy, od něhož prodejce nemůže jednostranně měnit cenu či jiné náležitosti smlouvy. Kupní smlouva by podle právníků dTestu měla být uzavřena okamžikem doručení objednávky spotřebitele prodávajícímu na základě konkrétně sjednaných podmínek v rámci objednávkového procesu.
 

"E-shopy nejčastěji označují za vznik kupní smlouvy okamžik, kdy kupujícímu dojde potvrzení o akceptaci smlouvy prodávajícím. Tím jsou ale samy proti sobě, protože v případě, že zákazníkovi potvrzení nedojde, pak smlouva nevznikla a spotřebitel jí tak není vázán,“ dodává Zelený.
 

Poslední oblastí, na kterou se průzkum zaměřil, byla možnost jednostranné změny ceny či zrušení smlouvy obchodníkem. Většina e-shopů si vyhrazuje na takovou změnu právo.


Máte i vy špatné zkušenosti s e-shopy? Podělte s námi o tom v diskusi pod článkem.
 

Zelený s podobným postupem nesouhlasí: "Až na výjimky platí, že na smlouvě lze trvat za ujednaných podmínek. Výjimku představuje například zcela zjevný omyl v kupní ceně, kdy při uzavírání smlouvy musí být zcela jasné, že něco není v pořádku.“
 

Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje firmy, podnikatele a odborníky v oboru elektronického obchodu, nám poslala vyjádření k průzkumu e-shopů:
 

"V obecné rovině souhlasíme s postojem dTestu k informacím o cenách. Pokud se týká momentu uzavření kupní smlouvy, zde se rozchází naši právní zástupci se zástupci sdružení dTest. V současné době neexistuje žádný judikát, který by tuto problematiku upřesnil a proto se jedná pouze o právní názor sdružení dTest.
 

V celkovém pohledu vnímáme ale jako nejdůležitější všeobecnou spokojenost spotřebitelů s nakupováním po internetu v ČR, což potvrzují zvyšující se obraty i provedené průzkumy. Stále vnímáme jako klíčové, že objednané zboží v drtivé většině případů zákazník obdrží přesně podle svých představ a je tedy spokojený i přes akademické právní spory vztahující se k obchodním podmínkám.“
 

Asociace byla založena v roce 1998 jako nezávislá organizace, která podporuje rozvoj elektronického obchodu v České republice. Mezi členy APEKu patří největší české internetové obchody, přední softwarové společnosti a finanční instituce.
 

 

fim TN.cz