Režisér Pitts na FEBIOFESTU: Íránská CENZURA je jako počasí, když se točil Lovec, bylo zrovna slunce

Íránský režisér Rafi Pitts, který v sobotu na filmovém festivalu Febiofest uvedl svůj snímek Lovec, hovořil na tiskové konferenci o politické situaci v jeho zemi a o své profesi. Podle Pittse je íránská cenzura jako počasí, jednou je slunečno, podruhé zase bouřka a celá situace se nedá předvídat.

"Když jsem točil Lovce, bylo zrovna trochu sluníčka mezi dvěma mraky. Bylo těžké v Íránu natáčet politický film, který se snaží přesvědčit ty, co s vámi nesouhlasí. V té době, když se na snímku pracovalo, jsme neustále konzultovali s cenzory a myslím si, že film pustili právě proto, že se domnívali, že zelená revoluce zvítězí," uvedl Pitts, který se v současné době nemůže do své rodné země vrátit.
 

Drama Lovec vzniklo v íránsko-německé koprodukci. Je to příběh o mladém muži jménem Ali, kterému policisté během volebních nepokojů v Íránu zastřelí ženu a dceru. Ali, kterého ztvárnil sám režisér, ze zlosti zabije dva náhodné policisty. Krátce po své pomstě odjede na venkov, kde se ukrývá. Brzy ho však vystopuje policejní hlídka a rozpoutá se automobilová honička v horách. "Točit se začalo během volebního období, tedy ještě před začátkem nepokojů. Tématem filmu je to, co se děje uvnitř země. Poměry v Íránu nejsou černobílé, jsou šedé," upřesnil režisér, podle něhož je financování politických filmů v jeho zemi velice obtížné.
 

PSALI JSME:

SLAVNÝ režisér Weir převezme na Febiofestu cenu Kristián
 

Poprvé byl snímek Lovec uveden na filmovém festivalu v Berlíně. "Lovec je velice zvláštní film, natáčel jsem ho jako varování, co se může stát. Pracoval jsem s mladým štábem a byl jsem rád, že nám vůbec umožnili tento film v Íránu točit. Byli jsme nadšení, že můžeme natáčet a obrazně řečeno i zastřelit policisty v tomto filmu," dodal filmař.
 

Rafi Pitts se narodil roku 1967 v Mashadu íránské matce a britskému otci. Žil s rodiči v Teheránu v budově, v níž sídlila filmová postprodukční společnost, jako dítě hrál v několika filmech. Rodina opustila Írán v roce 1978 a Pitts se v Londýně věnoval studiu filmu. Na počátku 90. let se přestěhoval do Francie, kde natočil svůj první krátký snímek In Exil (V exilu).
 

"Nevím, jakým bych byl dnes člověkem, kdybych bojoval v íránsko-irácké válce. Problém je v tom, že íránští filmaři jediné, co mohou dělat, je zpochybňovat poměry. Ostatně prací filmaře je kladení si otázek o stávající realitě," řekl Pitts.
 

V roce 1994 Pitts režíroval svůj druhý krátký film Salandar. Jeho celovečerní debut The Fifth Season (Pátá sezona, 1997) se stal mezinárodním festivalovým hitem. Snímek Je zima byl jeho třetí celovečerní hraný film.
 

Febiofest v pražském CineStar Anděl potrvá do 1. dubna.

tn.cz / Mediafax