Jaro je tu

Chystáte se přezouvat auto. Kam dát více sjeté pneumatiky? TEST

Přezouvání pneumatik
Zdroj: Mediafax

Jaro už přožíváme plnými doušky, teploty vyskakují vysoko nad 10 °C. Spousta z nás tak už začala s přezouváním pneumatik. Zimní pláště vymění za letní. Odborníci nyní otestovali, kam umístit více sjeté pneumatiky. Přečtěte si, jak dopadl test.

Český autoklub ÚAMK ve spolupráci se svými rakouskými kolegy z ÖAMTC otestovali, jak se na kterých nápravách chovají více sjeté pneumatiky. "Testovali jsem chování vozu na mokru a v dalších situacích s více sjetými pneumatiky na přední nápravě i na zadní nápravě," uvedl šéf servisu a odborník na pneumatiky Jan Šindelář z ÚAMK.
 

První testování proběhlo za situace, kdy byl vpředu méně sjetý vzorek a vzadu vzorek o více než 2 milimetry nižší. "Pozitivem byla kratší brzdná dráha. Negativní je to, že běžný řidič těžko rozpozbná hranici, kdy se vůz chová obvyklým způsobem, a kdy přestává být ovladatelným. Při ostrém vyhýbacím manévru, stejně jako na mokru, rychle nastupuje okamžik, kdy řidič ztratí kontrolu nad autem," prozradil odborník z autoklubu.
 


Při druhém testování odborníci pneumatiky vyměnili a lepší vzorek umístili dozadu. "Je sice o něco delší brzdná dráha, ale to zcela jednoznačně převáží fakt, že vůz je stabilnější při krizových situacích," popsal Šindelář. "Méně sjeté pláště tedy patří na zadní nápravu," dodal jedním dechem.
 


 

Rady a tipy
 

Jak změřit jednoduše výšku dezénu?

Většina nových pneumatik už má značky, které ukazují, kdy je plášť sjet výrobcem na doporučené minimum. Pokud ale takové značky na pneumatikách nemáte stačí vám k tomu kovová padesátikoruna (případně 2 euro). V místech, kde končí světlejší lem, který je vysoký zhruba 4 mm. Právě tato výška je odborníky doporučována jako maximální sjetí, ačkoliv zákonem je minimální výška stanovena 1,6 mm. Hloubku dezénu měříme na třech čtvrtinách pláště.
 


Jaký je správný tlak v pneu?

 

Většina autoservisů při výměně pneumatik hustí na 2 až 2,2 baru, ale to nemusí být vždy správný tlak. Jan Šindelář z ÚAMK tvrdí, že bychom se rozhodně měli vyvarovat podhuštěným pneumatikám. Přijatelný je i mírný přetlak do 10 %. "V případě předepsaného talku 2 bary je to 2,2 baru. Sníží se sice komfort cestování, sníží se ale valivý odpor a tím pádem i spotřeba vozu," uzavírá Šindelář.

tn.cz / hmr