Připravte si 400 tisíc

RADY OD ODBORNÍKA: Jaké auto si pořídit do hor

Mercedes-Benz G
Zdroj: Oficiální zdroj

Jaké auto je nejlepší do extrémních podmínek horských terénů? Odpověď je jednoduchá – terénní vůz nebo SUV. Jak ale takové auto pořídit za rozumnou cenu? S výběrem vám poradí Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Velká stoupání, sníh, kamenité, špatně upravené cesty, zjara rozvodněné potoky, s postupem podzimu všudypřítomná břečka a bahno. Cesty, s nimiž má často co dělat i traktor. Kdo si kupuje auto do hor musí počítat s tím, že vůz bude nezřídka zatěžovat na absolutní hranici jeho možností. A tomu musí podřídit i výběr.
 

„Na horách jde o extrémní podmínky, proto je třeba hledat terénní SUV nebo rovnou terénní speciál. Potřebujeme nízké těžiště, silný motor, pohon všech čtyř kol a stabilní záběr při pomalých převodech,“ vypočítává Tomáš Svoboda z Auto ESA. „K tomu je třeba přidat spolehlivost. Auto do hor je třeba vybírat mnohem pečlivěji než auto na silnici. I ta sebemenší závada může během pár vteřin extrémní zátěže změnit ve fatální problém,“ dodává.

 

U levných ojetin počítejte s investicí


Když se podíváme na nabídku terénních vozů, začíná poněkud překvapivě už na nějakých padesáti tisících. Výběr vozu do hor za rozumnou cenu by tedy nemusel být tak obtížný jak se na počátku zdálo. Nenechte se ale mýlit.


„Když se podíváte na stáří a nájezd vozů v této cenové kategorii, zjistíte, že jde v drtivé většině případů o auta, která mají najeto kolem 200 tisíc kilometrů a jsou stará kolem patnácti let. U aut, která pracovala v terénu je to opravdu hodně,“ varuje Svoboda z Auto ESA.


Nákup takového vozu je velké riziko. Při výběru je třeba věnovat hodně pozornosti nejnamáhanějším částem vozidla, v tomto případě podvozku, motoru a především převodovce.
„Jestli se pustíte do výběru těch nejlevnějších terénních aut v kategorii od 50 do zhruba 100 tisíc korun, vždy si s sebou berte zkušeného mechanika a pokud možno nakupujte u osvědčených prodejců, kteří před vámi nebudou tajit skryté vady vozu. Když si vyberete, počítejte spíše s tím, že budete ve většině případů budete muset počítat s investicí do oprav,“ vysvětluje Tomáš Svoboda.


A jaké vozy do hor na jednu sezonu za 50 až 100 tisíc si můžeme pořídit? V nabídce tuzemských autobazarů za tuto cenu nechybí takové speciály jako jsou Land Rover Defender nebo Freelancer, Jeep Grand Cherokee nebo Toyota Landcruiser. Všechno z roku 1998. O trochu lépe na tom budou poněkud spartánsky vybavená SUV nebo terénní speciály se slabším motorem. Jako příklad může sloužit Land Rover Freelander 2.0 D z roku 2002 v ceně 90 000 Kč nebo Toyota RAV 2.0 z roku 1996 za 75 000 Kč.

 

Rozumná cena začíná pod 200 000 Kč


V nabídce terénních vozů se dostaneme na rozumný poměr kvality a ceny někde kolem hladiny 200 tisíc korun. Kdo hledá auto do hor za rozumnou cenu, které ho v prvním prudkém stoupání nenechá na holičkách, měl by hledat tady.
Najdete tu například už poměrně dobře vybavený Jeep Grand Cherokee 2.7 CRDi z roku 2007, Hyundai Santa Fe 2.7 V 6 4x4 z roku 2006 nebo Nissan Pathfinder 2.5 Dci 4x4 z roku 2006 za rovných 200 000 korun.


„Tohle už jsou vozy, kdy zákazník může očekávat odpovídající kvalitu. Nebude to asi na statisíce kilometrů bez oprav, ale odpovídající službu bez nákladných zásahů vozidlo udělá,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA „Když se podíváme na motorové vybavení těchto vozů zjistíme, že nepatří k nejsilnějším, ale svojí službu udělají,“ dodává.

 

Kdo chce jistotu, připlatí


Terénní vozy i moderní SUV jsou stavěna na větší zátěž a proto jsou také dražší než běžná auta. Je pravda, že v českých horách projedete obvykle bez větších problémů i s Oktávkou 4x4 a kdo jezdí každoročně na stejná místa, nemá důvod měnit. Jenže jakmile v prudkém stoupání narazíte na sněhovou břečku, nebo vám jarní tání vymele do kamenité cesty hluboké koleje, je s Octavií konec.


Ceny těch, které vás dovezou všude bez zbytečných kompromisů začínají někde kolem 400 tisíc korun. Za tu cenu už můžete mít například BMW X5 3.0 v dieselu a plné výbavě z roku 2006, Volkwagen Touareg 3.0 TDI z roku 2006 nebo Hummer H2 z roku 2003.
 

„Když kupujete vůz do horského terénu, nemá cenu příliš šetřit. Za vyšší cenu získáte v kvalitním autobazaru vůz bez skrytých vad, který vás nenechá nikde na holičkách a vydrží bez problémů jezdit několik let,“ radí Tomáš Svoboda.
 

ZDE si můžete porovnat ceny za povinné ručení.

anc