Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Revoluce v dopravě

Zpozdí se autobus? Od března budete mít nově nárok na náhradu. Na jakou?

Autobus Student Agency
Zdroj: Mediafax
Ilustrační foto

Mrznete na autobusovém nádraží v Praze na Florenci při cestě do Košic? Autobus nepřijel ani po 1,5 hodině, přečtěte si na co bude mít od 1. března nárok. Pokud se odjezd zpozdí o více než 2 hodiny, můžete dokonce požadovat část jízdného zpět!

Od 1. března začne platit nové evropské nařízení o právech cestujících v autobusové dopravě. Platí to ve všech členských zemích Evropské unie a nařízení je určeno pro pravidelnou autobusovou dopravou s přepravní vzdáleností 250 a více kilometrů s výstupním či nástupním místem na území členského státu Evropské unie.
 

"Pokud má například na lince Praha–Košice při odjezdu z terminálu v Praze autobusová linka předpokládané zpoždění více než 90 minut, mají cestující nárok na poskytnutí přiměřeného občerstvení," vysvětluje prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Roman Škrabánek. "V případě předpokládaného zpoždění o dvě hodiny a více pak mají nárok na přesměrování či odstoupení od přepravy s náhradou jízdného. Pokud jim dopravce ihned nenabídne možnost rozhodnutí, vzniká jim nárok na náhradu škody ve výši padesáti procent z ceny jízdného do Košic," dodal Škrabánek.
 

Kromě zmíněného spoje Praha - Košice se to může týkat i například dalších dálkových spojů jako Praha - Ostrava, Praha - Bratislava, Praha - Vídeň, Praha - Budapešť, Praha - Mnichov, Praha - Berlín, Praha - Paříž, Praha - Brussel - Londýn a dalších, jejichž vzdálenost je přes 250 kilometrů.
 

1. Zrušení spoje nebo zpoždění spoje o více než 2 hodiny
 

Dojde-li ke zpoždění spoje dálkové linkové dopravy při odjezdu o více než 2 hodiny nebo v případě nadměrného příjmu rezervací, musí být cestujícímu nabídnuta možnost rozhodnout se mezi pokračováním do cílového místa při nejbližší příležitosti nebo náhradou jízdného a případně bezplatnou zpáteční cestu autobusem do původního místa odjezdu.
 


Pokud dopravce cestujícímu tuto možnost nenabídne, má právo na náhradu škody ve výši poloviny ceny jízdného, která musí být vyplacena do 1 měsíce od podání žádosti o náhradu.
 

2. Zrušení nebo zpoždění odjezdu dálkového spoje o více než 90 minut
 

Pokud se zruší či zpozdí odjezd z terminálu o více 90 minut musí dopravce cestujícím bezplatně poskytnou jídlo nebo občerstvení v množství odpovídajícím čekací době. V případě potřeby musí zajistit i ubytování (celkové náklady na ubytování mohou být omezeny na 80 eur (asi 2 045 korun) na jednoho cestujícího na noc.
 

3. Odškodnění v případě ztráty nebo poškození zavazadel
 

Pokud vám dopravce ztratí či poškodí zavazadla, můžete žádat náhradu škody. Ta činí až 1 200 eur (asi 30 672 korun) za zavazadlo.
 


4. Odškodnění za úmrtí nebo zranění

 

Výše odškodnění za úmrtí nebo zranění bude nově od 1. března ve výši až 220 tisíc eur (asi 5,6 milionu korun). Je to dokonce více než v letecké dopravě, kde je limit odškodnění 122 tisíc eur. Národní předpisy ale mohou stanovit i vyšší předpisy.
 

5. Dopravci nesmí odmítnout postižené lidi
 

Dopravci nemohou odmítnou rezervaci ani nástup zdravotně postiženým lidem, nebo lidem se sníženou pohyblivostí. Odmítnutí je možné jen v případě, že konstrukce autobusu nebo zastávky a terminály neumožňují jejich výstup a nástup či nebudou dodrženy požadavky na bezpečnost.

tn.cz / hmr