přehled tisku

LN: ČOI chystá zátah na servisy, které odstraňují filtry z dieselových motorů

Motor 1.2 TSI
Zdroj: Oficiální zdroj
ilustrační foto

Automechanici, kteří z naftových aut vyřezávají filtry pevných částic, už nebudou beztrestní. Česká obchodní inspekce totiž chystá zátah na firmy, které takto vozy upravují a ty pak těžce poškozují životní prostředí, informují dnešní Lidové noviny.

Filtry pevných částic namontované za většinu novějších dieselových motorů zachytí až 99,99 procent nebezpečných a často rakovinotvorných částic. Jenže se mohou ucpat a nové stojí i několik desítek tisíc. Navíc vůz bez této výbavy má menší spotřebu.
 

V Česku je několik stovek společností, které řidičům nabízejí, že jejich auto filtru zbaví. Česká obchodní inspekce vůbec poprvé tyto firmy začne prošetřovat. Podnět k tomu dalo ministerstvo dopravy, podle kterého dochází ke klamání zákazníka. „Zaslali jsme ČOI informaci, že dochází k nabízení těchto služeb, jako podnět k provedení kontrolních akcí u servisů,“ potvrdilo LN ministerstvo. „Kontrolní akce se v současné době připravuje,“ varoval vedoucí oddělení komunikace inspekce Jan Rotbauer.
 

 

Odstranění filtru v současnosti nabízí asi 600 společností. Řidiči však riskují. Auto bez této výbavy ztrácí platnost osvědčení o technické způsobilosti. Šoféři také přicházejí o záruku. Pojišťovny se shodují, že by mohl nastat problém s proplacenímplnění upravených vozů v případě nehody.
Paradoxní je, že řidiči těchto vozů využívají veškeré výhody, které přináší používání ekologicky šetrných aut. Mohou například vjíždět do nízkoemisních zón, kamiony platí nižší mýto.
 

Oficiálně podle technického průkazu splňují nejpřísnější emisní normy a většinou je neodhalí ani předepsané měření emisí. Normy jsou totiž nastaveny velmi benevolentně a technici při emisní kontrole stav výfukového potrubí nekontrolují, přestože by nebyl problém tuto úpravu rozpoznat jak vizuálně, tak přístroji, upozorňují Lidové noviny.

tn.cz / gar