Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

přehled tisku

LN: Moderní benzínové motory snižují spotřebu, ale chrlí 1000x víc jedů

ilustrační foto

Automobilky a zákazníci si oblíbili benzinové motory s přímým vstřikováním paliva. Brzy zřejmě budou pohánět polovinu vozů v Evropě. Nová studie však zjistila, že ohrožují životní prostředí a zdraví lidí více, než se čekalo, varují dnešní Lidové noviny.

„Vypouštějí přibližně tisíckrát více rakovinotvorných částic než tradiční benzinové motory, a dokonce asi desetkrát více než moderní diesely,“ uvádí nová studie nezávislé akreditované laboratoře TÜV Nord, kterou si objednala organizace Transport and Environment (T&E).
 

Moderní technické řešení sice nabízí menší spotřebu paliva a také méně CO2, v emisích prachových částic ale pohořelo.
„Doposud byly částice spojené s naftovými motory, u benzinových motorů nebyly jejich emise sledovány, protože se v takové míře nepředpokládaly,“ uvedl pro LN Michal Vojtíšek, který se na Fakultě strojní ČVUT v Praze zabývá emisemi ze spalovacích motorů za reálného provozu a dopadem nových technologií a paliv na emise a lidské zdraví.
 

 

Pomůže filtr. Naftové motory už jej mají. Podle odborníka na emise ze společnosti IHR Technika Libora Fleischhanse jsou na vině mikrosaze, které vznikají při hoření. „Palivo se totiž vstřikuje přímo do válce, kde nepanuje moc dlouho podtlak. To je vyloženě nepřátelské prostředí pro homogenizaci paliva se vzduchem a zažehnuté kapičky z aerosolu hoří tak, že jejich jádro ještě vytvoří sazi. U starých benzinů byly saze vidět u ostrých akcelerací, ale nyní u nových motorů se saze tvoří v daleko větší míře,“ vysvětlil Lidovým novinám Fleischhans princip fungování.
 

Motory používá celá řada automobilek – od Mercedesu a BMW přes Mitsubishi, koncern Hyundai a Kia až po všechny značky VW. Jen v roce 2013 Škoda Auto dodala na český trh přes 26 396 benzinových vozů.

tn.cz / gar