historie slavného zemáku

Tajemství Zemanova autobusu: Vyhrané volby i podezřelá sebevražda

Zemák vstoupil v roce 2010 do služeb strany Zemanovců.

Autobus Zemák, který pomohl v roce 1998 Milošovi Zemanovi v čele ČSSD vyhrát parlamentní volby, má za sebou barvitou historii. Kromě politické role se s ním pojí i lidská tragédie.

Podnikatel Oldřich Němec zajistil v roce 1998 opravu Zemáku, o rok později našli policisté podnikatele s prostřelenou hlavou pod Nuselským mostem v Praze. Vyšetřovatelé případ uzavřeli jako sebevraždu, Němcova matka však byla jiného názoru. Synova smrt podle jejích slov souvisela s dluhy za opravu legendárního autobusu.

 

Němec měl totiž podle matky hradit opravy z vlastní kapsy s tím, že mu sociální demokraté peníze později proplatí. Dluhy se měly pohybovat kolem milionu korun a v této souvislosti Němcová obvinila bývalou účetní strany Barboru Snopkovou, že si sumu ulila do vlastní kapsy. Případ se dostal před soud, který podezření podnikatelovy matky nepotvrdil, Snopková nic proplácet nemusela. Důvodem bylo, že nárok nebyl uplatněn včas.

 

 

Němec se s vedením ČSSD seznámil v roce 1997, kdy se strana potýkala s nedostatkem financí, měla zablokované účty a soudila se o Lidový dům, kde sídlí. Za to, že se ujme opravy Zemáku, měl mít Němec v komunálních volbách přislíbeno místo na kandidátce pro Prahu 7. Jeho matka později uvedla, že policie ve vyšetřovacím spise připouštěla i možnost, že byl její syn střelen zezadu jinou osobou a následně spadl z mostu dolů. K tomu se však kriminalisté v důsledku nepřiklonili.

 

S volebním autobusem se pojí i další zajímavé jméno, které se v posledních týdnech před prezidentskou volbou dostalo do zvýšeného zájmu médií. S nápadem na Zemák totiž přišel Zemanův spolupracovník, lobbista Miroslav Šlouf. Na nákup Karosy z roku 1987 navíc poskytl 200 tisíc korun. Sociálním demokratům se najezděné kilometry vyplatily – strana ve volbách v roce 1998 získala 32,31 procenta hlasů. Autobus přivezl republice ještě jeden dárek: opoziční smlouvu z dílny Miloš Zeman-Václav Klaus.

 

 

Přestože Zemák tak dobře posloužil, v roce 2006 na něj padlo rozhodnutím, že bude sešrotován. Zachránila ho obec Hoštice u Volyně, kterou proslavila filmová trilogie Zdeňka Trošky. Místní zemědělské družstvo dalo vysloužilý autobus zrenovovat, interiér si podržel podobu z dob, kdy pomáhal v politice. Uvnitř je patnáct míst k sezení, kuchyňka a toaleta. Zvenčí doznala stará Karosa proměnu, zdobí ji výjevy upomínající na filmové angažmá Hoštic. Namísto sociální demokracie teď autobus působí ve službách obce a družstva, lze ho také pronajmout na firemní akce.

 

Idea politického autobusu se vrátila do hry v roce 2010 se Stranou práv občanů – Zemanovci, kde v sobotu zvolený prezident přijal roli čestného předsedy. Do služby byl však povolán nový stroj, autobus značky MAN. Rozhodně platilo, že dva pasažéři zůstali přese všechny změny stejní – Miloš Zeman a Miroslav Šlouf, který měl dokonce vyhrazeno speciální sedadlo s nápisem Výsostné území Miroslava.
 

 

kms TN.cz