Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Lidé si prohlédli OBŘÍ ADÉLU a viděli, jak se razí METRO!

Tisíce Pražanů se dnes na pražský Vypich přišly podívat, jak se razí metro. Pražský magistrát a společnost Metrostav pro ně na stavbě prodloužení metra A z Dejvic do Motola připravily den otevřených dveří.

Lidé si mohli prohlédnout již vyražené tunely i razicí štít, který představitelé města a dopravního podniku slavnostně pokřtili jménem Adéla. I přes deštivé počasí se pouze za dopoledne do tunelů vydaly asi 3000 lidí.
 

Stavba čtyř nových stanic metra začala před rokem. V dubnu byl uveden do provozu první speciální razicí štít Tonda. V hornině směrem k Dejvicím dosud prorazil podle představitelů Metrostavu 220 metrů a zbývá mu asi 230 do míst, kde bude v budoucnu nová stanice Petřiny.

 

PSALI JSME:

V Praze prasklo potrubí! Voda natekla i do TUNELU BLANKA!
 

Na začátku července by se k němu měl přidat druhý štít, který prorazí souběžný tunel. Zástupci města, dopravního podniku a Metrostavu jej dneska pokřtili jako Adélu. Jména oběma strojům vymyslely děti z motolské nemocnice. "Adéle přeju, aby byla stejně výkonná jako Tonda, a ať máme těch šest kilometrů rychle za sebou," řekl primátor Bohuslav Svoboda.
 

Délka jednoho štítu přesahuje 100 metrů, váha je zhruba 900 tun a průměr čelního štítu činí šest metrů. Za den je schopen vyrazit až 15 metrů. Na jeho obsluhu jsou potřeba čtyři desetičlenné posádky.
 

Štíty narušují horninu pomocí rotující hlavy. Vyrubaná hornina poté putuje do odtěžovací komory, odkud se přesouvá na pásy. Vytěžený tunel je ihned zajištěn železobetonovým ostěním, takže nevzniká žádný volný prostor. Celkově oba stroje vyrazí jednokolejné tunely v délce 8,1 kilometru.

Návštěvníci si mohli prohlédnout i další speciální techniku, kterou stavaři při ražbě tunelu používají. Báňští záchranáři pak lidem ukázali své vybavení, které používají. Podle vydaných prospektů se do tunelu přišlo od 09:00 do 11:30 podívat 3000 lidí. Za celý den by to mohlo podle organizátorů být až 10.000 návštěvníků.

Ražba tunelů by měla být podle náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) hotova někdy na přelomu let 2012 a 2013. Poté se v tunelech začnou umísťovat koleje a technologie. První soupravy metra by měly vyjet v roce 2014. "Aby se tak stalo, nesmíme narazit na žádné problémy. Zatím se tak nestalo," dodal Březina.

Nový úsek pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol bude měřit 6,134 kilometru. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavitelem je sdružení firem Metrostav a Hochtief.

tn.cz / ČTK