Tramvaj číslo 15 přijede za 4 minuty. Nové digitální jízní řády

Cestující pražské městské hromadné dopravy znají digitální jízdní řády ze zastávky Malostranská. Dopravní podnik teď plánuje další a vylepšené.

Místo hledání v papírovém jízdním řádu se stačí podívat na elektronickou tabuli. Ta signalizuje dobu, během které přijede další tramvaj. Již dlouho se s elektrickými tabulemi setkávají cestující na například Malostranské, teď přibyla další na zastávce Nádraží Vysočany.

 

Od konce prázdnin by jich mělo po Praze vyrůst přes dvě stě sedmdesát a budou umístěny na sto dvaceti zastávkách. Narozdíl od těch současných digitálních budou přepočítavat skutečný čas příjezdu tramvaje, podle jejího pohybu na trati.
 

 

Kdy dojde k výměně starých jízdních řádů za nové

 

Termín, kdy budou nové označníky na zastávkách rozmístěny, není zatím pevně stanovený. "Jediný fungující, který stojí před budovou dopravních podniků, je taková první vlaštovka rozsáhlého projektu,“ řekl tiskový mluvčí pražských dopravních podniků Ondřej Pečený. Umisťování dalších by mělo začít do konce prázdnin.
 


 

Sloupek ve Vysočanech je teď ve zkušebním provozu a podle slov tiskového mluvčího ještě dojde k nějakým změnám a úpravám. Že jsou potřeba dosvědčil i jeden z cestujících, který čekal na zastávce: "Je příjemné vědět, kdy tramvaj přijdete, ale bohužel jim to zde dost často nefunguje."

 

Digitální jízdní řády nebudou na každé zastávce, společnost je hodlá umisťovat spíše do centra města, kde je hustý provoz tramvají. V plánu je výstavba na Vítězném náměstí, v Holešovicích, Strašnické a nebo na Andělu. V Praze je dnes na tramvajových zastávkách zhruba tisícovka stojanů s jízdními řády a všechny rozhodně vyměněny nebudou.
 

Digitální tabule nejsou zásadní novinkou. Po Praze už fungují oddělené označníky, které jsou umístěny většinou na nově zrekonstruovaných zastávkách. Cestující mají přehled o příjezdu tramvají třeba na Barrandově.

 

Prototyp, který  testují dopravní podniky, umí něco navíc


V případě výluk nebo nehod aktivně přepočítá dobu příjezdu a mělo by se objevit i textové upozornění. První sloupek testují dopravní podniky zhruba půl roku.
 

Nutno dodat, že vizuálně se jízdní řád mnoho nezmění. Papírové jízdní řády zůstanou na stejném místě jako dosud, nad nimi pak bude umístěna digitální nástěnka, která bude ukazovat dobu dojezdu tramvaje do stanice.


Jak funguje časová signalizace

Digitální jízdní řád má svojí vlastní anténu. Tou přijímá údaje zastávkového informačního systému. Což je řada snímačů, které jsou rozmístěné po tramvajové trase.

 

“Znamená to, že časy na tabuli ukazují skutečnou vzdálenost konkrétní tramvaje od příslušné stanice," řekl závěrem Pečený.

 

Kateřina Lang TN.cz