Starý autobus s vlekem: posilovna na kolech bez vytápění

Chcete ušetřit za drahé posilovací stroje? Staňte se řidičem historického autobusu. Přesně to radí šoféři historických prostředků hromadné dopravy.

Neděle patřila v Jihlavě historickým autobusům. Místní Dopravní podnik totiž slavil rovných sto let existence. Sto let, během nichž město brázdila celá řada hromadných dopravních prostředků koňmi taženými tramvajemi počínaje a moderními trolejbusy 21. století konče. Výroční jízdy si lidé užívali v historických autobusech starých přes půl století.


Řidiči moderních autobusů se dnes mohou cítit téměř jako v osobním autě, na historické stroje ale většinou nedají dopustit. Často kvůli osobním vzpomínkám.


“Člověk se v tom nadřel, ale byly spolehlivější, než ty moderní,“ tvrdí bývalý šofér Jiří Trepeš. Podle něj je umění moderní autobus vůbec nastartovat, kdežto ty staré si šoféři občas opravili přímo na lince. “Dneska vám počítač napíše jen chyba číslo 96 a až to v depu najdou v manuálu, řeknou vám, že to je přehřátí motoru a pošlou náhradní vůz. Dřív stačilo dolít vodu a jelo se dál,“ tvrdí Trepeš.


Co naopak šoféři na moderních vozech kvitují, je řízení. “Tohle nemá žádný posilovač, takže si pořádně máknete. Je to lepší, jak posilovna,“ tvrdí Libor Čuma, šofér dvaašedesát let starého vozu Škoda 706 RTO.


Ten do Jihlavy dorazil i s kdysi populárním vlečňákem. “Jezdili jsme v tom s bráchou moc rádi, tedy na rozdíl od maminky, které vadilo, že z toho vystoupila úplně vyklepaná,“ směje se jedna z cestujících.


Vlečňáky měly ale také jednu nevýhodu - nedalo se v nich zatopit. “Byla tam pěkná zima. Jednou dokonce zamrzly dveře a my museli vystupovat oknem,“ vzpomíná další z cestujících. A co na to řidiči? “Vytápění to nemělo. Ale oni si to lidi rádi zadýchali, když chtěli jet,“ směje se.

VOYO

Sledujte Televizní noviny ve Full HD a bez reklam na Voyo.cz

Dušan Vrbecký TN.cz