Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 13. 2. 2012

Evropská raketa Vega poprvé odstartovala do vesmíru

Z kosmodromu v jihoamerické Francouzské Guyaně v pondělí dopoledne poprvé odstartovala evropská raketa Vega, informuje webový portál Evropské kosmické agentury (ESA).

Na oběžnou dráhu Země nese raketa devět malých satelitů, let má však především ověřit její bezproblémovou funkčnost.


Motory 30 metrů dlouhého stroje se zažehly v 11:00 hodin středoevropského času. Start z kosmodromu Kourou, využívaného zejména Evropskou kosmickou agenturou (ESA), má potvrdit funkčnost rakety, pozemní infrastruktury a operačních systémů.


Pokud vše půjde podle plánu, zhruba o hodinu a půl později bude na orbitě devět převážně vědeckých družic. Je mezi nimi i přístroj, který má podrobit zkoušce některé aspekty Einsteinovy obecné teorie relativity.

 

ČTĚTE TAKÉ:

NASA zvažuje přistání na asteroidu, který může ohrozit Zemi


Členské státy ESA (mezi nimiž je i Česko) investovaly do projektu více než miliardu eur, to je přes 25 miliard korun. Evropským zemím by měl zajistit hlavně větší kontrolu nad jejich vesmírnými projekty a umožnit do kosmu vynášet malé satelity, tedy takové, jejichž hmotnost nepřekračuje 2,5 tuny.


Tyto družice v současnosti dopravují na orbitu přestavěné mezikontinentální rakety ruské výroby a často trvá měsíce, než se pro jejich cestu do vesmíru "uvolní místo". Pro Evropskou kosmickou agenturu jde proto o významný krok. Nejtěžší náklady, i přes 20 tun, už obstarává raketa Ariane 5, středně těžké pak zajišťuje ruská raketa Sojuz.


"Vega dává Evropě možnost vypouštět do vesmíru malé satelity. Nové technologie – a obzvláště miniaturizace technologií – se ubírají směrem stále menších družic. To platí zvláště pro vědecké satelity. Vega má proto před sebou úžasné vyhlídky, jestliže uspějeme," uvedl generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Česká firma se zapojí do vývoje evropské nosné rakety


Vega je čtyřstupňová raketa, přičemž první tři stupně jsou poháněny tuhými pohonnými látkami. Čtvrtý stupeň je vybaven jedním motorem na kapalné pohonné látky, který bude spalovat asymetrický dimethylhydrazin a oxid dusičitý. Zároveň bude možné jej několikrát zastavit a restartovat, aby se zařízení snáze dostalo na správnou dráhu.


První lety tohoto typu často provázejí nezdary; od roku 1990 skončilo podle statistik neúspěchem 58 procent startů. Pokud se k nim přidá i ten pondělní, chybu pomohou odhalit snímače, které budou technikům přenášet informace o letu Vegy v reálném čase.

maš tn.cz / Mediafax