Zahraničí

Hvězda podobná Slunci vychrlila velmi silnou erupci. Vědci mají obavy o Zemi

Hvězda, která je svou teplotou velmi blízká Slunci, vychrlila do vesmíru velmi silnou erupci. Vědci se obávají, jaké to bude mít dopady na planetu Zemi. Následky by se podle nich měly objevit do konce tohoto století.

Hvězda je svou hmotností a teplotou velmi podobná Slunci, ovšem erupce, kterou vyprskla, znepokojila už i astronomy. U hvězdy EK Draconis totiž objevili výrazný výron koronální hmoty, což znamená uvolnění velkého množství slunečních plynů do okolí. Podle informací webu Mirror.co.uk takovou sílu hvězda ještě nikdy neměla.

Podle nové studie z roku 2020 byla erupce EK Draconis až desetkrát silnější než ty předešlé. CME, tedy výron koronální hmoty, tvoří především protony a elektrony ve formě plazmatu.

Pokud by tato vlna energeticky nabitých částic zasáhla Zemi, způsobila by geomagnetickou bouři. Ta by nejspíš vyvolala komplikace na oběžné dráze a způsobila by výpadky proudu po celém světě a odstřihnutí telefonní sítě. Odborníci se obávají, že by nás tato sluneční bouře mohla zasáhnout do konce dvacátého prvního století.

"Koronální výrony hmoty mohou mít vážný dopad na Zemi a lidskou společnost," řekl spoluautor studie z roku 2020 Yuta Notsu z univerzity v Coloradu.

Na rozdíl od Slunce je tato hvězda výrazně mladší. Její věk je pouhých sto milionů let, zatímco věk Slunce je čtyři a půl miliardy let. To je jedním z důvodů, proč vědci tato dvě vesmírná tělesa neustále porovnávají. Pokud by se ukázalo, že Slunce chrlilo silné erupce, když bylo mladší, určitě by hvězda EK Draconis v budoucnu ovlivňovala vývoj na Zemi a dalších planetách.

Krátká zpráva

Při požáru nemocnice v Senegalu zahynulo 11 novorozenců

Při požáru na neonatologickém oddělení nemocnice Mame Abdou Aziz Sy Dabakh ve městě Tivaouane, které leží asi 120 km východně od hlavního města Dakar, zemřelo 11 novorozenců. Oznámil to ve středu bez dalších podrobností na svém twitteru senegalský prezident Macky Sall. K podobnému incidentu došlo koncem dubna ve městě Linguère na severu země, kdy při požáru v nemocnici zemřeli čtyři novorozenci. Starosta města označil jako příčinu požáru technickou závadu na klimatizační jednotce v porodnici.

Krátká zpráva

Německo se dohodlo s USA na koupi zkapalněného plynu

Německo se dohodlo s USA na nákupu zkapalněného zemního plynu. Informaci zveřejnila tisková služba americké společnosti Sempra Energy, která uvedla, že by prodala asi 2,25 milionu tun plynu ročně.