Zajímavosti

Aerolinky vysílají tisíce prázdných letadel po Evropě. Řeší tím vážný problém

Letecké společnosti se potýkají s dopady pandemické a energetické krize. Pasažérů rapidně ubylo, přesto aerolinky riskují další ztráty a financují i prázdné lety. Přicházejí sice o pořádný balík peněz, nemají ale na výběr, pokud nechtějí přijít o takzvané letištní sloty. Jde o lukrativní časy odletů a příletů na vytížených letištích.

Ačkoliv lidé kvůli pandemii koronaviru a energetické krizi cestují výrazně méně, letadel nad našimi hlavami příliš neubylo. Aerolinky navzdory ztrátám nechtějí přijít o tzv. letištní sloty, a tak jim nezbývá nic jiného, než létat i bez pasažérů. "Chtějí si udržet lukrativní trasy, časy a zároveň letiště, na kterých mohou přistávat a zároveň odlétat," vysvětluje ekonom Petr Studnička.

Právě přistávací časy jsou pro letecké společnosti klíčem k úspěchu. "Pokud především v Evropě chcete mít úspěšnou leteckou dopravu, tak musíte létat tehdy, kdy se to hodí lidem," vysvětluje mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.

Za takzvané letištní sloty, tedy časy odletů a příletů, platí některé společnosti miliardy korun ročně a podle současných pravidel je musí využívat alespoň z poloviny, jinak o rezervace přicházejí. Pravidlo 50 % určila Evropská unie. Před pandemií musely letecké společnosti dodržovat hranici 80 %. Pokud nedostojí svým závazkům, sloty propadají konkurenci. Platí totiž jednoduché pravidlo "use it, or lose it", v překladu "používej to, jinak o to přijdeš".

Související obsah

​Získat sloty zpět je ale velmi komplikované a pro společnosti výrazně nákladnější. Raději tak investují desítky až stovky tisíc korun do prázdného letu. Jedna letová hodina podle ekonomů vyjde zhruba na 90 tisíc korun.

Ztráty pociťují aerolinky po celé Evropě. Šéf německého národního dopravce Lufthansy se nechal slyšet, že za současného stavu bude muset vypravovat na 18 tisíc letů bez pasažérů, informují TVnoviny.sk. "Každé dvě hodiny přijdeme o milion eur, to už je paradoxně posun k lepšímu, ale stále je to obrovský zásah. S Airbusy A380 už vůbec nelétáme, musíme se přeměnit na menší společnost," prohlásil ředitel společnosti Carsten Spohr.

"K optimalizaci letového řádu jsme přistoupili u linek na Madeiru, do Londýna, na Mallorcu a do Petrohradu. Tyto linky plánujeme provozovat od února," sdělila pak pro TV Nova mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Díky pandemii ale nastal další paradox. Ačkoliv se letecké společnosti snaží pokrýt ztráty, nabízejí jedny z nejlevnějších letenek v historii. Za cesty do exotických destinací zaplatíte často méně než v době před covidem.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Krátká zpráva

Při požáru nemocnice v Senegalu zahynulo 11 novorozenců

Při požáru na neonatologickém oddělení nemocnice Mame Abdou Aziz Sy Dabakh ve městě Tivaouane, asi 120 km východně od hlavního města Dakaru zemřelo 11 novorozenců, oznámil ve středu bez dalších podrobností na svém Twitteru senegalský prezident Macky Sall. K podobnému incidentu došlo koncem dubna ve městě Linguere na severu země, kdy při požáru v nemocnici zemřeli čtyři novorozenci. Starosta města označil jako příčinu požáru technickou závadu na klimatizační jednotce v porodnici.

Krátká zpráva

Německo se dohodlo s USA na koupi zkapalněného plynu

Německo se dohodlo s USA na nákupu zkapalněného zemního plynu. Informaci zveřejnila tisková služba americké společnosti Sempra Energy, která uvedla, že by prodala asi 2,25 milionu tun plynu ročně.

Píše se na Deník.cz