Domácí

Nemoci a zápach. Toto na vás číhá v zanedbané klimatizaci

Šetření na údržbě klimatizace v domě nebo v autě se může škaredě nevyplatit. Kromě poškození zařízení hrozí také různá zdravotní rizika. S blížící se letní sezonou tak není od věci zavítat do servisu nebo si zajistit vyčištění domácího přístroje.

Vyhnout se upocenému létu pomocí domácí klimatizace je fajn, dobré je ale také myslet na její údržbu. Pokud je ignorována, hrozí nejenom technické, ale i zdravotní problémy.

"Mezi hlavní rizika patří především znatelné snížení účinnosti zařízení, s tím je dále spojena prokazatelně větší spotřeba energie, v krajních mezích se může jednat i o poškození nebo snížení životnosti zařízení zhruba o polovinu," vysvětlil Jan Raszka, jednatel společnosti Klima Pohotovost, která se zabývá čištěním klimatizací.

Co se zdraví týče, podle Raszky jsou nejvíce ohrožení především lidé v malých místnostech, kde kombinace nevyčištěné klimatizace a rychlého dochlazování může způsobit vážné zdravotní komplikace. "Celkově v bytech, domech i komerčních prostorech jsou nejvíce náchylní lidé, kteří trpí na respirační potíže. Zde bychom doporučovali investovat i do kvalitnějších filtrů a zkrácení intervalů údržby," uvedl.

Související obsah

​Doporučuje pravidelnou servisní údržbu zhruba jednou nebo dvakrát za rok. Závisí to také na tom, jestli zařízení funguje jen na ochlazování v létě, nebo i na topení v zimě. Zahrnuje to například vysátí filtru, kontrolu provozních tlaků v potrubí, rovnání lamel a další.

A jak to vypadá s cenou? "Pro reprezentativní příklad berme v úvahu standartní splitovou klimatizaci, která patří mezi ty nejprodávanější bez ohledu na značku. Zde se pohybujeme v částkách zhruba 1 500 korun českých včetně materiálu. Cena se odvíjí od více faktorů, mezi hlavní patří typ zařízení, dostupnost a umístění venkovního agregátu, kdy byla naposledy provedena údržba a množství chladiva v systému," přiblížil Raszka.

Klimatizace v autě

Ani klimatizaci v autě není radno zanedbávat. Tam se řeší dvě části. První je samotný chladící systém. Ten vyžaduje dvouletou údržbu.

"Po dvou letech je potřeba zkontrolovat účinnost chlazení. Měří se teplota, na kterou je to zařízení schopno ochladit vzduch. Systém samozřejmě funguje déle než dva roky, ale dva roky je údržbový interval. Pokud je vše v pořádku, tak se nic jiného nedělá a nechá se to opět na prohlídku po dvou letech. Pokud se udělá zásah, tedy když se vyčerpá médium na chlazení, tak se zváží a doplní na předepsanou hodnotu a zase by to mělo dva roky vydržet," řekl nezávislý odborník Jan Karnolt.

Druhá část je filtrace vzduchu, tedy pylový či jiný filtr. Výrobci aut obyčejně předepisují výměnu filtrů jednou ročně, podle Karnolta by to ale mělo být častěji.

Související obsah

​​"Tato část by se měla servisovat každého půl roku. Na podzim kvůli čistotě a na jaře kvůli účinnosti. Jde tam hlavně o filtraci vzduchu, tam jsou pylové a mikrofiltry, které slouží k čištění vzduchu, který jde do vozidla. Tento systém je účinný půl roku a poté se může stát, že se tam usídlí nějaké bakterie. Tam se jednou za půl roku dělá výměna pylového nebo pachového filtru a dělá se dezinfekce," vysvětlil Karnolt.

Zdravotní rizika při nevyměnění filtrů v klimatizaci auta jsou podobné. V nevyčištěné klimatizaci vznikají ideální podmínky pro nemoci, jako je například legionela. Dalším problémem je také zápach, na který si někteří řidiči stěžují.

Dezinfekce a výměna filtru se podle Karnolta cenově pohybuje v řádu tisíců korun – asi dva až tři tisíce. Doplnění média v klimatizaci ale může vyjít podstatně dráž. "Média v posledních letech výrazně zdražila. Servis se může vyšplhat i na deset tisíc, ale to je spíše po více letech než po těch dvou," dodal.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Píše se na Deník.cz