Domácí

Úřady práce jsou pod tlakem. Zoufalá maminka je už dva měsíce bez peněz

Úřady práce jsou pod tlakem. Zoufalá maminka je už dva měsíce bez peněz
Ilustrační fotografie Zdroj: Profimedia

Ekonomická krize tvrdě dopadá na životy mnoha lidí v Česku, ne vždy ale pomoc přichází včas. Zkušenost s tím má i maminka z Prahy, která je samoživitelkou. Před finanční tísní ji chrání sociální dávky. Už dva měsíce jí ale žádné nepřišly, komunikace s úřadem práce navíc vázne. Aby náročné období ustála, musela si peníze dokonce půjčit. Úřad práce uznal, že zaznamenává zvýšený tlak, zpožďování vyplácení dávek kvůli vytíženosti prý ale neeviduje.

Zdražování potravin, energií, služeb i pohonných hmot. Období posledních několika měsíců je pro lidi náročné, někteří se dokonce dostávají na hranici chudoby. V takovém případě nastupuje stát, na jehož pomoci je aktuálně závislá i maminka z Prahy, která se se svým příběhem svěřila redakci TN.cz. Přála si však zůstat v anonymitě.

"Jsem sama s dětmi a není to jednoduché. Mám zkrácený úvazek a jsem teď ráda alespoň za to. Do toho ještě řeším zdravotní věci, je to teď hodně napjaté," prozradila. Před existenčními potížemi ji až doposud chránila sociální pomoc, která zahrnuje přídavky na děti a dávky hmotné nouze, poslední dva měsíce ale od úřadu práce neviděla ani korunu.

Související obsah

​Tvrdí, že problémy nemá pouze jedna pobočka. Dávky sociální podpory si totiž musí vyřizovat na více místech. "Říkali mi, že většina úředníků odešla, že to nezvládají, nejsou za to dobře ohodnocení. Kvůli podstavu to hodili na jinou pobočku, tam ale nevidí do záležitostí té předchozí, takže mi tam řekli, že nevědí, kdy to zpracují," posteskla si maminka.

Na jiné pobočce prý zase vázne komunikace. "Nedovoláte se tam, na e-mail také nikdo neodepisuje, přišla mi akorát automatická odpověď, že z důvodu nepřítomnosti na pracovišti mám zkusit někoho jiného. Kontaktujete teda někoho jiného, ale žádná odpověď. A nikdo nebere telefony," řekla maminka.

Dva měsíce bez pomoci

Přídavky na děti i dávky hmotné nouze naposledy dostala v dubnu. Tentýž měsíc přitom dodávala úřadu práce všechny podklady kvůli dávkám na další čtvrtletí. "Na hmotnou nouzi jsem dostala vyrozumění, že mi přísluší zhruba tisíc korun v hotovosti a několik stovek ve stravenkách. Peníze mi stejně nepřišly a při vyzvednutí stravenek mi paní řekla, že prostě v systému nejsem," popsala žena potíže.

Související obsah

​Mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková uvedla, že kvůli povinnosti mlčenlivosti konkrétní případ komentovat nijak nemůže, vyjádřila se k němu ale v obecné rovině. Při zpracování žádostí o dávky podle ní úřad vždy postupuje v souladu se zákony. "Pokud do současné doby nebylo rozhodnuto, lze odvozovat, že žádost nebyla kompletní a ÚP ČR musel žadatelku vyzvat k doložení potřebných dokladů, čímž se lhůta pro vydání rozhodnutí prodlouží," vysvětlila.

Nic takového prý ale žena neobdržela. Co se týče doplatku na bydlení, který je jednou z dávek hmotné nouze, nedostala prý vůbec žádnou zprávu. Postup při podávání žádosti jí není neznámý. "Obvyklé je, že kdyby byl nějaký problém, tak vás písemně vyzvou. Ale já jsem nedostala ani žádnou výzvu, ani přiznání, nic. I kdyby tu dávku odňali, tak by to také přišlo písemně," nechápe maminka.

"V případě, že je klientka přesvědčená, a má tedy za prokázané, že Úřadu práce ČR doložila všechny potřebné podklady pro vydání rozhodnutí, může se obrátit na vedoucího daného útvaru nebo ředitele kontaktního pracoviště, který záležitost prošetří," sdělila Beránková.

O to se žena dle svého tvrzení opakovaně pokoušela, ale neúspěšně. "Psala jsem i ředitelce odboru na mobil. Bez odezvy. Stále jsem neobdržela ani odpověď na e-maily. Nezvedají ani telefony," řekla. Podle mluvčí Beránkové je přitom nejdůležitější věcí, kterou žadatelé v podobné situaci musí udělat, komunikovat s úřadem.

Související obsah

​"V případě, že žadatel má za prokázané, že neobdržel nepojistnou sociální dávku v termínu, je potřebné řešit konkrétní problém s příslušným kontaktním pracovištěm, kde je možné ověřit důvody prodlení. Pro obecné informace se pak lidé mohou obracet na bezplatnou linku Call centra ÚP ČR (800 77 99 00), případně na e-mail callcentrum@uradprace.cz," poradila Beránková.

Peníze si musela půjčit

"Je to už docela zoufalé. Minulý měsíc jsem si musela půjčit peníze a tenhle měsíc budu muset také. To ale nejde takhle donekonečna, když je člověk v nouzi a spoléhá na pomoc státu," povzdechla si maminka. Malou útěchou pro ni může být to, že dávky Úřad práce ČR vyplácí i zpětně.

Ženě ale v této souvislosti vyvstal ještě jeden problém. "Mám účet už léta u jedné banky, jsem takový konzervativec. A když tam nic nepřijde, tak naúčtují poplatek 199 korun. Opakovaně mi teď teda přijde ještě tenhle poplatek. A dvě stovky na ulici také nenajdu," doplnila.

Kateřina Beránková redakci TN.cz potvrdila, že v současné době Úřad práce ČR zaznamenává zvýšený tlak ze strany klientů. "Aktuálně se jedná např. o vysoký počet dotazů týkajících se jednorázového příspěvku pro dítě nebo třeba změn v rámci příspěvku na bydlení," vysvětlila. Úřad ale podle ní neeviduje zpožďování výplat dávek kvůli vytíženosti.

V březnu jsme informovali o tom, že úřady práce jsou mimořádně vytížené kvůli náporu lidí žádajících o pomoc:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz