Domácí

Smrad a hniloba. Invalidní ženě "odešla" pračka, týdny čekala na servis

Smrad a hniloba. Invalidní ženě "odešla" pračka, týdny čekala na servis
Porouchaná pračka Jaroslavy Dokoupilové Zdroj: Poskytnuto Jaroslavou Dokoupilovou

I když si připlatila za prodlouženou záruku, zbyly ženě v plném invalidním důchodu jen oči pro pláč. Poté, co se jí porouchala pračka, bez níž se neobejde, a musela si koupit novou, neví, jestli ještě někdy uvidí své peníze. Navíc musela týdny čekat, než jí starou pračku plnou hnijící vody z bytu odvezou.

Jaroslava Dokoupilová z Děčína má plný invalidní důchod. Ochrnují jí ruce, má za sebou nádor dělohy, trápí ji problémy s páteří a kostrčí, každý týden ji čeká chemoterapie. Do toho se jí v půlce června fatálně poškodila pračka. Kvůli špatné pohyblivosti rukou si prádlo sama neopere.

Jelikož si k pračce přikoupila prodlouženou záruku u pojišťovny AXA, měla za to, že se vše vyřeší v pohodě. To se ale velmi mýlila. "Večer 15. června mi na pračce zřejmě vyhořel motor, reklamaci řeším od 16. června ráno. Ozvali se mi asi až po sedmi dnech, co jsem je každý den uháněla, že si pro pračku přijedou," popsala.

Jenomže z toho taky sešlo. V domluvenou hodinu se nikdo neukázal, nedalo se ani nikam dovolat. Paní Dokoupilová počkala ještě hodinu, pak už ale musela jet, jinak by nestihla lékárnu. Půl hodinu po odjezdu se jí ozvali, to už ale byla ve městě a nemohla se vrátit.

Hnijící voda a zápach

Pračka tedy dál stála na svém místě a pomalu se plnila vodou. Odpadová trubka z ní byla totiž spojená s odpadem v kuchyni, takže do spotřebiče pronikala voda. Jelikož bydlí paní Dokoupilová v posledním patře bytového domu, kde v tu dobu panovaly teploty hodně přes 30 stupňů, nashromážděná voda začala rychle hnít a v bytě to bylo cítit.

Jenže na konečný odvoz si musela ještě počkat. "Každý den jsem volala, pak přestali brát telefony, tak jsem tam jezdila osobně. Ozvali se až 29. června, dojeli pro pračku 30. června," řekla.

Porouchaná pračka paní Dokoupilové:

Sliby o vrácení peněz

Počítala s tím, že dostane zpátky peníze, které za pračku dala. "OKAY, kde jsem pračku před 2,5 lety koupila, mě upozornilo, že pokud do pěti dnů není zajištěna oprava, tak vrací peníze, to jsem byla upozorněna i v momentě, kdy jsem pračku kupovala," vyjasnila. Toto upozornění zaměstnanci řetězce prý od doby, kdy začala řešit reklamaci, ještě několikrát zopakovali.

Kvůli omezeným možnostem si paní Dokoupilová asi desátý den po havárii zajistila novou pračku. Tu koupila od kamaráda, který ji měl v nově koupeném domě nachystanou a zatím nezprovozněnou. Konečně si mohla alespoň vyprat své věci, i když musela prádlo převážet, což je i s autem kvůli problémům s kostrčí náročné.

Jenomže když se na peníze ptala pojišťovny, ta jakékoliv vracení peněz v tu dobu odmítla. "Nikde v pojistných podmínkách není uvedeno, že by oprava měla být zajištěna do 5 dnů. Zároveň není nikde uvedena možnost koupit si nový produkt, který by poté pojišťovna proplatila. Zde se pravděpodobně jedná o mylnou informaci od vedoucího v OKAY. Doporučoval bych klientce obrátit se na OKAY a situaci řešit s nimi. AXA zařídila dle podmínek opravu rozbité pračky," uvedl pro TN.cz mluvčí pojišťovny AXA Pavel Bodiš.

Související obsah

​Na žádost TN.cz se na podmínky podívala i organizace na ochranu spotřebitelů dTest. "Z pojistných podmínek bohužel neplyne popisovaná lhůta 5 dní, ani sankce při nesplnění této lhůty. Poradna dTestu opakovaně upozorňuje na úskalí plynoucí z prodloužené záruky. Tato záruka je dávána nad rámec zákona a řídí se striktně smlouvou, jejíž součástí jsou i pojistné podmínky. Pojistitel tak může nastavení tohoto produktu volit v souladu se svými preferencemi," okomentovala vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Jana Marková.

"V tomto konkrétním případě z přiložených podmínek neplyne právo na úhradu nové pračky, lze žádat pouze opravu, jejíž lhůta k vyřízení se neřídí zákonem o ochraně spotřebitele – není tedy limitována 30 dny, nebo dodáním nového kusu," dodala Marková.

Redakce TN.cz zaslala řetězci OKAY žádost o vyjádření. Společnost ani po dvou týdnech neodpověděla. Chybějící peníze paní Dokoupilovou dost omezují, pračka původně stála 11 499 a nová asi 13 600. Z invalidního důchodu si nemůže dovolit velké výdaje.

Související obsah

Svitla naděje...

Nakonec ale pojišťovna změnila názor a paní Dokoupilové peníze 22. června slíbila. A to nejen za starou pračku, v mailu zmiňovala proplacení nového zařízení.

 "S přihlédnutím k Vaší tíživé situaci jsme se rozhodli o výjimečné proplacení nákladů za nové zařízení, ačkoliv veškeré postupy při řešení pojistné události byly v souladu s pojistnými podmínkami. Prosíme o zaslání faktury od zakoupené nové pračky, abychom mohli zařízení proplatit. Společně s uvedenou fakturou nám, prosím, zašlete i číslo účtu, kam bude možné částku zaslat," bylo napsáno v mailu od zprostředkovatelské společnosti, která záležitost s paní Dokoupilovou nyní řeší.

... ale nic z toho

Jenže ani tak nemá paní Dokoupilová vyhráno. Nakonec to totiž vypadá, že bude proplacena jen část ceny původní pračky. Od částky 11 499 korun, kterou paní Dokoupilová před asi 2,5 lety zaplatila, by se mělo odečíst 1 452 za "dopravu a diagnostiku v servisu". Má tedy přijít 10 047 korun. "Nemusí mi proplácet novou pračku, ale ráda bych měla alespoň peníze za tu starou," povzdechla si paní Dokoupilová.

Jenomže do pátku 29. července neviděla ani korunu. Může se utěšovat jen tím, že jí kamarád nastěhuje novou pračku do bytu, aby už nemusela s prádlem pořád někam jezdit. Jestli ale nakonec uvidí i peníze a kolik vůbec, to zatím nikdo neví.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz