Vědci sledovali dva běžné viry v lidských buňkách. Šokovalo je, čeho byli svědky

Ilustrační fotografie | Zdroj: Profimedia

Nový výzkum vědců z Univerzity v Glasgow přinesl zásadní zjištění z oblasti mikrobiologie. Vůbec poprvé byli svědky vzniku hybridního viru, který je složený z chřipky a respiračního syncytiálního viru. Oba způsobují lidem běžná onemocnění, jejich překvapivé spojení ale dalo vzniknout organismu, který dokáže obelstít imunitní systém.

Chřipka a respirační syncytiální virus (RSV) jsou běžné respirační viry, se kterými se za svůj život setkal snad každý z nás. Vědci z Univerzity v Glasgow nyní zjistili, že tyto dva organismy se mohou sloučit a vytvořit hybridní virus. Jejich výzkum umožnil vůbec poprvé nahlédnout do světa tzv. koinfekcí, které jsou způsobené více než jedním virem.

V rámci studie, která byla publikovaná v odborném časopise Nature Microbiology, vědci zkoumali, jak se chřipka typu A a RSV chovají, když infikují lidské buňky současně. K výzkumu využili lidské plicní buňky.

Zjistili, že koinfekce může vést k vytvoření nového hybridního viru, který má potenciál se skrýt před imunitním systémem. Toto vzrušující pozorování osvětluje dosud neznámé interakce mezi respiračními viry. Výzkum může pomoci vysvětlit, proč někteří pacienti infikovaní více než jedním virem trpí závažnějšími symptomy, jako je virový zápal plic, a jejich léčba je obtížnější.