Kde ještě více utáhnout opasek? Na to se v posledních měsících ptá většina českých domácností. Kromě úspor za energie se ale dá ušetřit i jinde. Do hry vstupuje takzvané "pre-owned" oblečení. Čechům se touto cestou rozhodly pomoct i velké světové značky. Některé vás možná překvapí.
Opětovný prodej oblečení není jen malým vítězstvím pro otázku udržitelnosti. Může i výrazně pomoct vašemu rodinnému rozpočtu. Obliba secondhandového prodeje totiž v posledních letech stoupá a velké světové značky nechtějí být pozadu. Oblečení mnohdy prodávají i s 50procentní slevou.
S takovým prodejem přichází hned několik společností, které redakce TN.cz oslovila. Například společnost Decathlon v rámci projektu Zpátky ve hře nabízí oblečení až s 50procentní slevou u produktů, které mají drobné kosmetické vady, jsou zákazníky vráceny nebo se jinak vymykají perfektnímu stavu.
Společnost H&M v rámci spolupráce s firmou Sellpy nabízí službu, která lidem usnadňuje nákup a prodej použitých věcí. V současnosti disponuje stránkami na 24 trzích, a to včetně České republiky. Podle tiskové mluvčí H&M Slavomíry Barnové jde o širokou digitální platformu pro módu z druhé ruky.
Tu ale nabízí i další firmy, například Zalando. Společnost chtěla touto novinkou udělat krok k udržitelnosti. Ostatně otázka oblečení z druhé ruky neprospěje jen vaší peněžence, ale i životnímu prostředí.
Ještě před několika lety byly "sekáče" vnímány spíše jako obchody pro nízkopříjmové domácnosti. V posledních letech ale dochází k jejich velkému vzestupu. Podle průzkumu společnosti STEM totiž mladé lidi kromě ceny zajímá i spotřebitelská zodpovědnost.
Velké firmy si jsou změny chování zákazníků očividně dobře vědomy a k otázce udržitelnosti se tak údajně snaží stavět zodpovědně. "Dobře si uvědomujeme dopady naší produkce a prodeje, a proto jsme se zavázali v Pařížské dohodě, dle které chceme dlouhodobě snižovat dopady CO2 a dostat se na neutrální hodnoty," vysvětluje na dotaz redakce TN.cz lídr udržitelného rozvoje Decathlonu Tomáš Gall.
Na snižování dopadů výroby oblečení na životní prostředí se údajně zaměřuje i Primark. "Stanovili jsme si ambiciózní závazky, které nás postupně dovedou směrem k více cirkulárnímu modelu podnikání. Pracujeme na tom, aby naše oděvy vydržely déle, aby byly recyklovatelné, a zavázali jsme se, že veškeré námi nabízené kousky oblečení budou do roku 2030 vyrobeny buď z recyklovaných vláken, nebo z udržitelnějších materiálů," vysvětluje obchodní ředitel Maciej Podwojski.
To, že vám nepraská skříň ve švech, není žádná ostuda. Pro každodenní outfity totiž stačí vlastnit jen několik málo kousků. Odborníci z organizace Greener Ideal radí vytvořit takzvaný nadčasový šatník.
Ten by měl zahrnovat takové kousky, které nevyjdou snadno z módy a vydrží přes léto i zimu. V šatníku pak stačí mít trička v základních barvách, džíny, klasické šaty a nadčasové kabáty, které lze společně kombinovat a vytvářet tím nekonečnou sérii outfitů.
Oblečení, které vám leží ve skříni, pak můžete prodat. Možností je přitom několik. Hojně využívaná je například platforma Vinted, Češi ale rádi prodávají i přes sociální sítě.
Češi hledají způsob, jak ušetřit peníze. Výdaje omezují v restauracích nebo na módě:
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz