Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 3.10. 2015 16:16
Unikátní zakázka

Významný úspěch české firmy: Staví 8 km dlouhý tunel na Islandu

Zdroj: TV Nova

Metrostav staví po tunelovém komplexu Blanka další významný tunel. Tentokrát až na dalekém Islandu. Stavbaři už dokončili ražbu nejdelšího silničního tunelu na ostrově. Řadě obyvatel z východu sopečného ostrova podstatně zkrátí třeba cestu do nemocnice.

"Moc nám ten tunel pomůže. V současnosti jediná cesta je totiž velkou část roku nesjízdná. Je v zimě nesjízdná i dva nebo tři měsíce," řekl TV Nova Jon Bjorn Hakonarson, starosta města, které tunel spojí s civilizací.

 

"Ten tunel je životně důležitá věc, protože v tom městečku, které je za tunelem, tam je jediná oficiální nemocnice na východě Islandu," vysvětluje místní biskup David Tencer.
Současná cesta vede po nejvýše položené celoročně používané silnici. Nový obousměrný tunel tak bylo nutné prorazit hluboko pod horami.

 

"Princip té ražby je takový, že se navrtají pětimetrové odvrty, naládují se trhavinou a následuje odpal," vysvětloval stavbyvedoucí Josef Dolejš z Metrostavu.

 

 

"Tunel Nordfjordor je již naším druhým tunelem realizovaným na Islandu. Nejtěžší na tomto projektu byl průchod různými geologickými vrstvami, z nichž ty nejsložitější a nejkomplikovanější vyžadovaly více než třetinu času a to přesto, že zabíraly jen 8 % celkové délky tunelu," dodal Aleš Gothard vedoucí projektu z firmy Metrostav.

 

 

 

Tunel byl v těchto dnech úplně proražen. Celkem měří osm kilometrů, o necelé dva kilometry více než pražská Blanka. Ale vozovka se tu objeví až v průběhu druhé poloviny příštího roku. Metrostav teď čeká časově nejnáročnější část budování tunelu. Stavba takové podzemní komunikace na Islandu je pro Čechy z Metrostavu dost specifická. Nejen proto, že jich je většina odloučena od rodin.

 

 

"Co je tady obtížné, tak logistika. Tady je potřeba plánovat dlouho dopředu, protože materiály potřebné na výstavbu tunelu se vozí hodně z Evropy. V našem případě třeba z Norska a ta dodávka zabere čas," vysvětluje Josef Maltnech.

 

Místním nový tunel zkrátí teď poměrně dlouhou cestu k lékaři nebo třeba do školy. Kompletně by měl být hotový a otevřený pro řidiče přibližně za dva roky.
 

vbo TN.cz
Reklama