Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Aktualizováno 31.3. 2013 15:36
nechutná obchodní strategie

ŠOKUJÍCÍ STUDIE: Firmy vyrábí zboží tak, aby se porouchalo těsně po záruční době

Nefunkční spotřebiče
Zdroj: Getty Images
Kam s tím? (ilustrační foto)

Také si říkáte, že je to pech, když vám notebook přestane fungovat krátce po vypršení záruční lhůty? Není to náhoda, nýbrž záměr výrobce. Přečtěte si, jak se vyrábí poruchové zboží.

Pravděpodobně ne každý člověk musí mít každé dva roky nový telefon. Kvůli těm, kteří se nechtějí přizpůsobit trendům konzumní společnosti dobrovolně, vymysleli výrobci malou lest. Mobil si jednoduše koupí, protože ten starý pár týdnů po záruční lhůtě přestane fungovat. Německé strana Svaz 90/Zelení si na nekalé praktiky velkých koncernů nechala vypracovat studii a jejích výsledcích informoval server Česká pozice.cz.


Fenomén poruchovosti má své jméno – plánované zastarávání. "To je dnes všudypřítomné. Součástky jsou často funkčně poddimenzované, předčasně se opotřebovávají anebo rovnou způsobují v podstatě načasovanou poruchu. Z prodeje záměrně nekvalitně vyrobeného zboží se stal masový fenomén,“ říká Stefan Schridde, jeden z autorů studie.


Přesně za 1 rok, 2 měsíce a 24 dnů se telefon rozbije


A jak to v praxi funguje? Místo kovových součástek se používají umělohmotné. Pokud se přístroj porouchá, těžko se opravuje, neb se do něj nedá dostat. Baterie jsou napevno přidělané a nejdou vyměnit. A pokud se nic neporouchá, přístroj je stejně zanedlouho nepoužitelný, protože se vyvíjí příslušenství kompatibilní pouze s některými modely.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Má chlap pomáhat s domácností? Nebo je to urážka mužnosti?

Tipy pro single ženy: Jak a kde ušetřit v domácnosti

Umřela vám herní konzole? Pohřběte ji stylově!

Nakupujete přes internet? Pozor na podvodníky

 


Někdy se s tím výrobci vůbec nepářou a rovnou výrobky naprogramují tak, aby po určité době prostě přestaly fungovat. Týká se to například paměťových karet do foťáků. Po vyfocení určité počtu snímků další už jednoduše neuděláte. Stejné pravidlo platí i pro některé kávovary a tiskárny. Připraví pouze omezený počet "presíček“ a vytisknou přesný počet stran.

 


Typická strategie Applu. Jednou to ale přehnal…


Mistrem v tomto oboru je podle studie firma Apple. V roce 2003 se jí to ale vymstilo a čelila hromadné žalobě. Trochu přecenila toleranci spotřebitelů, když prodávala v Brazílii iPody, ve kterých nebylo možné vyměnit baterii a životnost měly načasovanou na 18 měsíců. Soud dal tehdy lidem za pravdu. Apple musel bezplatně baterie vyměnit a záruční lhůtu prodloužit na dva roky. Jeden neúspěch ale Apple neodradil a běžně například používá šroubky, které vyšroubujete pouze speciálním nářadím. A světe div se, ty mají pouze Applem autorizovaní opraváři. Co se týče notebooků, tam součástky pro jistotu rovnou slepili.


Zmetkové zboží se ale netýká pouze elektroniky. U bot se dělají podrážky, které se předčasně ošoupávají a není možné je vyměnit. Umělohmotné zipy brzy přestanou fungovat. Bavlna má tak krátká vlákna, že se trika po pár měsících rozpadnou.

 



Ekonomické a ekologické dopady


Tato firemní strategie má dalekosáhlejší dopady než jen rozmrzelé spotřebitele. Z německé studie vyplývá, že naši sousedi kvůli zmetků utratili v roce 2012 neskutečných 101 miliard eur, tedy sedm procent celkových výdajů domácností. Pro lepší představu – za pohonné hmoty ročně zaplatí 56 miliard, za energie 98 a za potraviny 130.


Není to ale jenom o penězích. Předčasným zastaráváním vznikne ročně navíc 9,6 milionů tun odpadků, tedy 120 kilogramů na jednoho Němce. Ekologické hledisko je tedy zásadní aspekt.
 

Wimbledon 2016
tn.cz / anš

Diskuze

Nejvíce hodnocené komentáře:

31.3. | 18:30 pravdaalaska
20
Co ještě potřebují příznivci pravice za důkazy, že kapitalizmus je zločinný ...
31.3. | 23:00 sarafina1
-13
Musím chtě nechtě opět poopravit nadpis: správně "Firmy ...
10.7. | 12:37 Jaromír Vít
0
Měli by je za podvod zrušit a zabavit jim úplně všecko.
2.4. | 18:46 jajsem1
5
to je tak šokující že to většina ví několik let
2.4. | 17:12 Jaroslav Malát
6
To je docela brutální postřeh redaktora NOVY. To o čem on zde píše jako o novince je známo již bez mála 20 let. Je redaktorský vůbec zletilí nebo se vrátil z dlouholetého pobytu ze zahraničí.?
2.4. | 09:46 Světluše Rybínová
0
To je objev....tohle znam uz leta u zubnich el. kartacku, vsechny mi prestali fungovat 2-5 dni po zaruce....A u pracek se ani nebudu vyjadrovat a to same plati i o boilerech.
2.4. | 08:49 petrvalasek120
2
CO VÁS NA TOM UDIVUJE? JE TO JIŽ LETITÁ PRAXE VÝROBCŮ
1.4. | 17:02 František Ducháček
0
S těmi zárukami je to většinou ještě horší to zas tak neplatí na 100% u všech výrobků, výrobci to ještě dělí pro podnikatelské účely a domácí účely.Pokud si koupí někdo jakou koli spotřební myčku nádobí domácnosti a dá ji do hospody a tam ji používá, jelikož vaří obědy a rozbije se mu tak záruka ...
1.4. | 12:37 nelzi
5
Pane joo, vy na té Nově jste strašně rychlí, to je mi ale novinka :D
1.4. | 08:34 vsesezral
0
Koupili jsme si s manželkou k vánocům telefony od jedné značky co je na našem trhu. Manželce se porouchal dispej měsíc po záruce, ještě jsem ji vynadal, že ji asi spadl a nechce to přiznat, ale pak ten můj vypověděl taky službu asi měsíc po jejím a na tu samou závadu.
1.4. | 07:52 jovr
2
......AAA vám dá doživotní záruku na původ vozu :-)) Příjemné Velikonoční pondělí.
1.4. | 00:42 mim99
-1
sarafina1: kdo ti tam dal mínus je tupec.