Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

čekací doba

"Akutní stav? Počkejte 4 hodiny!" Cedule na pohotovosti děsí pacienty

Štěpán Hrubý
Štěpán Hrubý
Aktualizováno 12.1. 2020 13:53

Zdravotnictví je věčné téma, které zajímá všechny. Není proto divu, že fotografie, kterou zveřejnil v jedné pražské facebookové skupině Michal, vyvolala velký ohlas. Na snímku jsou zachyceny vypsané čekací doby na pohotovosti ve vinohradské nemocnici. A lidé jsou z nich hodně překvapení.

Akutní stav? Doba do zahájení ošetření až čtyři hodiny. Naléhavý stav? Zahájení ošetření do 90 minut. Nestabilní životní funkce? Počkejte deset minut a někdo se vám bude věnovat. A pokud se nahromadí více závažných stavů, může dojít k prodloužení čekací doby. To je ve zkratce sdělení, které na vás čeká, pokud přijdete na pohotovost ve vinohradské nemocnici.

 

"Toto je něco tak otřesného, kdo to tam pověsil? Toto jsou základní zdravotní standardy při válečném konfliktu nebo v době výjimečného stavu v zemi. Věřím, že něco podobného bylo vylepeno v naší polní nemocnici v Iráku,“ diví se v komentářích pod fotografií Pavel.

 

 

Michal, který fotografii vyfotil, poslal do redakce TN.cz také video, na kterém zachycuje čekárnu, kde se ptá lidí, jak dlouho čekají na ošetření. A odpovědi jsou zpravidla v řádu hodin. Problém může být způsobený také tím, že v nedávné době byla uzavřena pohotovost v nedalekých Malešicích, takže nápor na FNKV je logicky o dost větší.

 

Redakce TN.cz nechce tímto článkem ukázat, že zaměstnanci ve zdravotnictví málo pracují, naopak, většina lidí v českém zdravotnictví pracuje zcela pravidelně mnoho hodin přesčas (a pokud by to nedělali, systém by možná ani nefungoval). Spíše se jedná o celospolečenský problém podfinancování zdravotnictví a z toho vyplývající nedostatek personálu.

 

 

Diskutující Tereza má právě s personálem dobrou zkušenost. Ale čekání se nevyhnulo ani jí. "Zrovna včera mě tam přivezla sanitka. Saniťáci hodní, chirurgie prázdná, sestřička naprosto dokonalá, říkala mi hvězdičko. Minule to bylo taky rychlé, za dvacet minut jsem byla ošetřená. Předminule jsem čekala sedm hodin. Takže personál kus od kusu a záleží, jak se to tam nahromadí,“ myslí si Tereza.

 

A jak jste na tom s čekací dobou ve vaší nemocnici? Napište nám na mail zpravy@nova.cz, nebo na náš Facebook.

 

Vyjádření mluvčí Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Terezy Romanové: 

"V kategorii akutních dospělých pacientů je CPIK/LPS nejvíce zatíženým pracovištěm v celé Praze. Naší prioritou je včasné rozpoznání a okamžité léčení těch nejtěžších případů - pacientů v akutním ohrožení života. Máme nastavené precizní pracovní postupy, abychom minimalizovali riziko, že závažný stav nebude rozpoznán a řádně léčen.

• Pacienti s méně závažnými chorobami na akutním příjmu čekají déle. Proto je ve špičce v provozu navíc ordinace Lékařské pohotovostní služby (LPS), která pečuje o lehčí případy, a kde není třeba dávat přednost těžším případům, protože pro ty je určen Centrální příjem interních oborů (CPIK). Jsme akutní nemocnice, takže pochopitelně nejtěžší případy musí mít ve CPIK přednost. S rozšířením provozu o nemocné ze zavřené malešické LPS jsme otevřeli další, tedy v pořadí již třetí ordinaci, která je také přednostně určena pro lehčí případy bez zbytečného čekání. Mnoho pacientů by podle našich zkušeností mohlo vyhledat svého praktického lékaře a místo toho jdou rovnou do nemocnice, protože mají k nemocnici důvěru, nebo je pro ně dostupnější. Je to celosvětový jev. Počty pacientů přicházejících na urgentní příjmy nemocnic jsou vysoké a to může vést k čekání.
• Skutečná doba čekání závisí na počtu a závažnosti pacientů, kteří na naše pracoviště přicházejí. Nejzávažnější pacienti nečekají a pacienti, kteří jsou ošetřováni v režimu LPS v další, resp. ještě další ordinaci také nemusí před sebe pouštět složitější případy.
• Urgentní příjmy nemocnic, tedy u nás CPIK, používají standardně systém třídění nemocných podle míry ohrožení základních životních funkcí. My používáme pětistupňový systém třídění, na který odkazuje tabulka na fotografii. Třídící sestra nebo lékař jsou zaškoleni v používání tohoto systému a přidělí každému pacientovi prioritu 1-5. Pacienti s nejvyšší prioritou 1 jdou na řadu první, pacienti s prioritou 2 jdou po nich a tak dále. Pracovníci se snaží organizovat práci tak, aby byl každý pacient ošetřen co nejdříve a aby doba čekání na vyšetření nepřesáhla limit uvedený u každé priority. Nejedná se tedy o orientační dobu čekání, ale o limit, který by neměl být překročen.
• Pacientům s malou mírou ohrožení doporučujeme, aby vyhledali svého praktického lékaře. Pokud se rozhodnou přijít na vyšetření do nemocnice, doporučujeme jim návštěvu v době, kdy je pro ně v provozu samostatná ordinace, resp. samostatné ordinace Lékařské pohotovostní služby (LPS). Vyhnou se tím dlouhému čekání. V samostatné ordinaci LPS jsou ošetřeni v pořadí ve kterém přišli, protože v této ordinaci se závažnější pacienti neošetřují. Platí to zejména pro pacienty s běžnou infekcí dýchacích cest, s běžnou infekcí močových cest, s běžnými bolestmi zad nebo s dalšími běžnými zdravotními problémy, které pacienta neohrožují na životě."

TN.cz