jak se bránit?

Dovolená nestála za nic? Na tohle všechno máte nárok! PŘEHLED

Zkažená dovolená
Zdroj: Getty Images
Ilustrační snímek
Petr Zelený
Petr Zelený
Publikováno 5. 8. 2020
Téma:

Přijeli jste z dovolené rozčarovaní, protože to, co sliboval katalog, tam vůbec nebylo? Nebo jste to k moři měli mnohem dál, než cestovní kancelář slibovala? Nebojte se zájezd reklamovat! Na co všechno máte nárok?

"Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou. A nehraje zde roli fakt, zda služby poskytuje sama, nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký dopravce," upozorňuje organizace dTest.

 

S případnou reklamací se tak vždycky můžete obrátit právě na cestovní kancelář. A pokud vám zájezd zprostředkovala jiná cestovní kancelář nebo agentura, můžete problémy hlásit i jí. Pozorní ovšem buďte už ve chvíli, kdy dovolenou kupujete.

 

"Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si proto, aby vše, co přislíbili pracovníci cestovní kanceláře ústně, bylo uvedeno také ve smlouvě, potvrzení, katalogu nebo jiných pokynech,“ doporučuje ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

 

 

Organizace zároveň uvádí, že pokud dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovka povinnost zajistit nápravu. Pokud je například úroveň služeb horší, zájezd má pokračovat, ale cestovatelé mají zároveň nárok na kompenzaci. Naopak vyšší standard vždy platí cestovka ze svého.

 

"Jedná-li se o vadu podstatnou (například objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje) a navrhované náhradní řešení není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno ve smlouvě, je právem zákazníka odmítnout pokračování zájezdu a nechat se dopravit zpět domů. Odmítnout může zákazník i nabízenou alternativu. A to tehdy, kdy cestovní kancelář navrhuje služby nižší kvality, ale neposkytne k tomu přiměřenou slevu," vypočítává dTest.

 

Lidé by ovšem měli řešit i menší nedostatky - třeba nedostatečné vybavení pokoje nebo špatný výhled. A to okamžitě s delegátem. Klienti mohou požadovat okamžitou nápravu, případně alespoň písemný doklad o reklamaci.

 

 

To, co je špatně a neodpovídá smlouvě, by si cestovatelé měli například vyfotit, jako svědky mohou využít i další účastníky zájezdu.

 

"Čas hraje u reklamací důležitou roli. Ke zjednání nápravy stanovte lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje provést vlastní kroky ke zlepšení stavu a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

 

U problémů, s nimiž se toho nedá moc dělat, zbývá podle dTestu už jen právo na finanční kompenzaci. Sleva je na místě třeba v situaci, kdy chybí slibovaný bazén nebo je zpáteční cesta na letiště méně pohodlná, než bylo sjednáno. Ve jmenovaných situacích může být sleva až pětinová.

 

"Právo na slevu z ceny zájezdu vám vznikne jedině tehdy, pokud jste vadu vytkli bez zbytečného odkladu u kontaktní osoby uvedené v potvrzení o zájezdu či ve smlouvě, typicky u delegáta. Zároveň jste umožnili cestovní kanceláři vyřešit problém v přiměřené lhůtě už na místě,“ říká Hekšová.

 

Podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu však stačí až po návratu z dovolené. Právo na ni se promlčí nejdříve za dva roky, ale reklamaci je nutné uplatnit co nejdříve po návratu. Na její vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů.

 

 

Pokud cestovka reklamaci smete ze stolu, můžete se obrátit na soud nebo zkusit spor vyřešit mimosoudně. Po cestovní kanceláři můžete ovšem chtít i náhradu škody třeba v případě, že už jste zaplatili za víza, ale zájezd byl nečekaně zrušen. Na peníze nemáte nárok v případě, že dovolená padla z objektivních okolností.

 

Cestovní kancelář musí kompenzovat také újmu za narušení dovolené, která může vzniknout například podstatným zkrácením nebo úplným zmařením zájezdu. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené.

 

"Máte-li nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, máte právo na náhradu újmy za narušení dovolené, i když budete muset od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

TN.cz