Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

rozhovor

Řidiči na dálnicích často chybují! Odborník prozradil JAK!

Chybu občas udělá každý. A chybují i čeští řidiči, bohužel někdy až příliš často. Může za to ale jejich neznalost nebo spíš neohleduplnost? Na nejčastější chyby řidičů nejen na dálnicích se podíváme s dopravním expertem Vítem Jedličkou.

Častým nešvarem českých dálnic je zbytečná jízda v levém předjížděcím pruhu. Při cestách po republice na ní narazíte každou chvíli, přestože se jedná o závažný přestupek: "V levém jízdním pruhu mimo obec můžeme jet jenom pokud předjíždíme. To znamená, že vozidlo, které jede stále v levém jízdním pruhu, nepředjíždí a jede jakoukoliv rychlostí, tak v tu chvíli dělá přestupek," vysvětluje dopravní expert Vít Jedlička ze společnosti S-Drive.

 

A to si nejspíš málokdo uvědomuje. Výmluva "jezdí tu i ostatní, tak proč bych nemohl já" je mezi českými řidiči hluboce zakořeněná. Tento přestupek brzdí provoz a znemožňuje předjíždění rychleji jedoucím vozidlům, které mimo obec nesmějí předjíždět zprava. Podle Víta Jedličky je na vině částečně i lenost řidičů: "Jsou líní dát blinkr a vrátit se zpátky do svého pruhu," vysvětluje. Dalším problémem je, že se na tento přestupek, na rozdíl od rychlosti, policisté příliš nezaměřují a dostatečně ho nepokutují.

 

 

Často diskutované je i tzv. ZIPování, tedy správné řazení vozidel před zúžením ze dvou pruhů do jednoho. Zdánlivě jednoduché pravidlo většina českých řidičů buď nezná nebo ho z bůhvíjakého důvodu ignoruje. Právě dodržování tohoto pravidla ale může předejít tvorbě nepříjemných kolon, které otravují snad každého. "Řidiči mají snahu se řadit dřív, než úplně na konci, takže pak deset lidí zipuje naráz a ta fronta pak stojí třeba dva kilometry," vysvětluje největší problém nesprávného řazení Jedlička.

 

Další palčivou otázkou je, zdali sjezd nebo nájezd na dálnici ruší omezení rychlosti, stejně jako křižovatky. Málokdo si je v této problematice jistý a riskuje tak pokutu: "Sjezdy a nájezdy na dálnicích jsou takzvané mimoúrovňové křižovatky a nejedná se o klasickou křižovatku, napojuje se tam jedna silnice k druhé, ale přes připojovací jízdní pruh. Toto připojení dvou komunikací neruší případné omezení rychlosti," upozorňuje Vít Jedlička.

TN.cz/Jakub Deml