Ve Španělsku v pondělí začaly oficiální třídenní testy formule 1, při nichž byly představeny rozsáhlé technické změny na rok 2009. Na barcelonském okruhu se představil i rallyový šampion Sébastien Loeb.
Uplynulo pouhých čtrnáct dní od posledního závodu formule 1 v Brazílii, v jehož infarktovém závěru vybojoval Lewis Hamilton titul mistra světa a svět burácejících motorů opět ožil. V Barceloně na „Circuit de Catalunya“ odstartovaly oficiální testy na novou sezonu, při nichž byla představena řada technologických novinek, které mají monoposty přiblížit ke kořenům formule 1. V žádném případě nepůjde pouze o kosmetické změny, ale bude se řezat "do živého“.
Techničtí inženýři "přistřihnou" formulím křídla
Ty nejvýraznější se týkají aerodynamiky, a to jak v oblasti přítlačných křídel tak aerodynamických prvků, které zdobily monokoky formulových monopostů do nedávné doby. Přední spojler bude posazen daleko níže než doposavad a počet elementů bude výrazně zredukován. Šířka předního křídla přesáhne dokonce vnější stranu předních kol. Naopak, zadní přítlačné křídlo bude výrazně užší.
Všechny tyto změny, které vrátí vzhled formule 1 o pěkných pár let zpět, mají svoje opodstatnění, jenž spočívá v redukci aerodynamických turbulencí, které se vytvářejí za zadním křídlem formule. Změna "vizáže“ monokoků má výrazně omezit vzdušné "víry“ a zlepšit ovladatelnost dalšího auta, které se snaží o předjetí.
Hladké pneumatiky a KERS
Zapomenout nesmíme na bezdrážkové pneumatiky Bridgestone, které se na okruhy velkých cen vrátí poprvé od roku 1997, a samozřejmě systém znovuobnovy kinetické energie KERS, který ode dneška zkouší například BMW či McLaren, Ferrari jezdí alespoň se závažím přítomnost KERS simulující. "Italové" totiž již dříve přiznali, že jsou s vývojem systému pozadu.
Rallyový šampion rychlejší než pilot Ferrari
Úvodních testů se v drtivé většině případů neúčastní oficiální závodní piloti jednotlivých stájí, kteří si užívají zasloužené dovolené. Příležitost dostávají testovací jezdci nebo mladíci, které zkouší jednotlivé stáje. Jízdu v formuli 1 si vyzkoušel i pětinásobný šampion v Mistrovství světa Rallye Sébastien Loeb, jenž poprvé usedl za volant monopostu Red Bull a dopoledne dokonce byl rychlejší než například Marc Gené na ferrari.
"Byla to pro mě ohromná zkušenost, ale musím říct, že v tomto chladném počasí a bez kontroly trakce bylo hodně těžké udržet auto tak, aby nešlo do smyku. Ale i tak jsem nadšený,“ komentoval svoji zkušenost s formulí francouzský fenomén, jemuž po celodenním testování nakonec patřilo senzační osmé místo ze 17 pilotů, kteří se na trati objevili.
V kokpitu maranellské stáje se ukáže ještě jeden "vetřelec“ ve formuli 1, kterým nebude nikdo jiný, než motocyklový génius Valentino Rossi, který už po několikáté testuje pro rudé vozy z Maranella.
U Toro Rosso se budou mladíci prát o místo
Zatímco v případě Loeba a Rossiho jde spíše o legraci, tak k pořádně ostrým střetům zřejmě dojde v týmu Toro Rosso. Sébastien Buemi, který usiluje o jedno z míst v italské stáji, byl dopoledne nejrychlejší, byť jen o 0,036 vteřiny než jeho konkurent Takuma Sató. Japonský pilot to svému sokovi odpoledne vrátil, když ho porazil o 0, 308 s.
Na trati se objeví také dosavadní závodní pilot Sébastien Bourdais. Honda testuje mladíky Bruna Sennu a Lucase di Grassiho, které si "půjčila“ z neoficiální "juniorky“ formule 1 série GP 2, resp. ze stáje Renault.