Zpravodajství

Kupujte zájezdy jen od POJIŠTĚNÝCH cestovek

Lidé by měli kupovat zájezdy jen u cestovních kanceláří, které jsou pojištěny proti úpadku. Zájezdy organizuje také řada subjektů, jež koncesi cestovní kanceláře nemají, nemusejí být tedy pojištěny, ale jako cestovky se prezentují, varovala v pondělí Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA).

Zákazníci cestovních kanceláří by se měli ještě před nákupem zájezdu přesvědčit, zda příslušná cestovní kancelář je pojištěna proti úpadku, u jaké pojišťovny a do kdy pojištění platí. Tyto údaje jsou zveřejněny na pojistném certifikátu, který většina kanceláří mívá vyvěšen na viditelném místě. Kopie certifikátu rovněž musí být umístěna na webových stránkách cestovní kanceláře.
 

To je jedno ze základních pravidel, kterými by se měli zákazníci při výběru cestovních kanceláří řídit, než si koupí zájezd. Na počátku sezony vydala tato doporučení AČCKA.
 

PSALI JSME:

Hodnocení cestovek pro veřejnost bude až v roce 2011
 

"Když si klient koupí zájezd u subjektu, který je pojištěn proti úpadku, tak se nemusí bát o svoje peníze a klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V případě krachu se o něj totiž musí ihned ze zákona postarat příslušná pojišťovna,“ vysvětluje Tomio Okamura, tiskový mluvčí AČCKA.
 

"Pojišťovna také vrátí peníze za nerealizované zájezdy. Zásadně proto doporučujeme, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platným certifikátem od pojišťovny.“
 

Okamura upozornil, že v ČR organizují zájezdy také subjekty, které cestovními kancelářemi nejsou. Například jazykové školy pořádají jazykové kurzy v zahraničí, lékaři organizují ozdravné pobyty u moře, a podobně.
 

"Mnohé z těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není. Nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu,“ varoval Okamura. Podle tohoto zákona musí mít pojištění pouze držitel koncese na cestovní kancelář, ostatní subjekty nikoliv.
 

I v případě koupě zájezdu přes cestovní agenturu (ta ze zákona nemusí být pojištěna proti úpadku), například po internetu, má prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje. "Zákazník tak musí být informován, s kterou cestovní kanceláří pojede a zda je pojištěna,“ upřesňuje AČCKA.
 

Asociace dále doporučuje, aby si zákazníci dohlédli, zda je ve smlouvě správné označení smluvních stran, místa pobytu apod. a aby do smlouvy cestovní kancelář doplnila důležité specifikace. Ty se mohou týkat např. pokoje s výhledem na moře, vzdálenosti hotelu od pláže aj.
 

"Co je psáno, to je dáno, a vyhneme se tak potom dohadům, že něco bylo slíbeno ústně. Krátce řečeno, klient by se neměl bát požádat o doplnění smlouvy, a pakliže si zákazník připlatil např. za pokoj s výhledem na moře a cestovní kancelář mu toto odmítá dopsat do smlouvy, měl by jít jinam,“ shrnuje Okamura. Připouští, že tyto specifikace mohou být ve smlouvě řešeny i odkazem na číslo zájezdu v katalogu cestovní kanceláře.
 

AČCKA je profesní sdružení subjektů cestovního ruchu. Asociace byla založena v roce 1991, v současné době má 250 členů.

tn.cz / Mediafax
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz