Zpravodajství

MAPA nových SILNIC A DÁLNIC! Tohle všechno chtějí dostavět!

Ministerstvo dopravy má už jasno, jak by v roce 2025 měla v Česku vypadat dopravní infrastruktura. Svůj plán představilo v takzvané superkoncepci.

Dokument, který ministerstvo dopravy připravovalo půl roku, si klade jako dlouhodobý cíl dokončení sítě dálnic a rychlostních silnic, které zajišťují spojení se sousedními státy.



 

Ve spolupráci s vládou chce Bárta upravit legislativu tak, aby se výstavba infrastruktury zrychlila a zlevnila.
 

PSALI JSME:

Bártův plán: Mýtné budou platit všichni řidiči, bude na dálnice
 

Při plánované dopravní výstavbě má finanční zátěž státu odlehčit využívání spolupráce se soukromým sektorem, tedy tzv. PPP projekty. Soukromý kapitál pomůže například při výstavbě dvou nových částí pražského okruhu. Úpravy se dočká dálnice D1 v úseku Mirošovice-Kývalka a vzniknou nové silniční úseky D3 Veselí nad Lužnicí-Třebonín a R35 Opatovice-Mohelnice.
 

Podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského je návrh výstavby nejlepším možným řešením, kterého lze za současné finanční situace dosáhnout.
 

PODROBNOU MAPU S ČASOVÝM PLÁNEM SILNIČNÍCH STAVEB NALEZNETE POD ČLÁNKEM V SOUBORU PDF

Návrh strategie resortu dopravy na období 2011-2025

Typ souboru:pdf

 

"Varianta, kterou nabízely soukromé firmy, že bychom teď stavěli a další roky bychom to spláceli, je pro pro českou ekonomiku horší,“ uvedl Ptačinský.
 

Pokud se výstavba rozloží do dalších 20 let, většina stavebních dělníků prý svojí práci udrží. Naopak pokud by se v následujících třech letech překotně stavělo, bylo by nutné zaměstnat množství lidí ze zahraničí a v následujících letech by nezaměstnanost ve stavebnictví dosáhla velmi vysokých hodnot, řekl mluvčí.
 

Německá dálnice by mohla zvýšit prioritu dostavby silnice R6
 

Ministr dopravy Vít Bárta v Karlových Varech připustil, že při stanovování priority dostavby silnice R6 mezi Karlovým Vary a Prahou by mohla hrát roli i možná vyšší intenzita dopravy po dokončení dálnice na německé straně hranice.
 

Ministerstvo ale chce co nejméně měnit priority stanovené v takzvané superkoncepci výstavby silnic, řekl Vít Bárta novinářům. Ta zatím zahrnuje jen stavbu několika obchvatů.
 

Zdroj: TN.cz

 

Názory ministerstva a Karlovarského kraje jsou přitom značně odlišné. Zatímco kraj prosazuje už roky dostavbu rychlostní silnice jako čtyřproudé komunikace, která by umožnila spojení kraje s Prahou, ministerstvo zase chce jen stavbu obchvatů obcí na trase. I ty by se ale podle dopravní superkoncepce měly začít stavět až za dva roky okolo Lubence a za tři roky okolo Hořesedel, Hořoviček a Řevničova.
 

"Dostavba dálnice mezi Karlovými Vary a Německem může změnit dopravní intenzitu na R6 a díky tomu může posunout prioritu této komunikace v rámci České republiky," uvedl Bárta.
 

Jak ale připomněl náměstek hejtmana Petr Navrátil, bylo by potřeba uplatnit více kritérií při stanování priorit staveb. "Nejen současný výkon silnice, ale i bezpečnost, zátěž na obce, ale také to, že na současné silnice se při nehodě prakticky zastaví doprava," dodal Navrátil.
 


 

Kromě R6 se ale Bárta v Karlových Varech zabýval i silnicí přes Pernink v Krušných horách, u které se přes protesty místních obyvatel uvažovalo o rozšíření i pro těžkou nákladní dopravu.
 

"Jestliže s asociací krajů půl roku debatujeme o tom, co stavět, a tato komunikace není uvažovaná v rámci dopravní superstrategie, já to budu respektovat," uvedl Bárta.
 

Ministerstvo dopravy si je vědomo, že dokument Superstrategie může na růtných úrovních vyvolat odmítavé reakce. Vedení resortu však připravilo reálný dokument, který říká, co je možné s očekávaným objemem financí stavět a co ne. Záměrem dokumentu je otevřít debatu a apolitickou diskusi o dalším rozvoji dopravní infrastruktury v České republice.
 

SHRNUTÍ:
 

Důvody zpracování :

• Definování nových strategických cílů resortu dopravy do roku 2025
• Reakce na kritický nedostatek finančních prostředků pro realizaci dopravní infrastruktury
• Snaha o posílení role dopravy jako nevyhnutelné součásti ČR
 

Cíle:
 

• Dlouhodobě stabilizované financování dopravní infrastruktury s využitím evropských zdrojů
• Efektivní využívání všech druhů dopravy
• Rovnoměrný rozvoj dopravní sítě v souladu s politikou transevropských sítí
 

Předpokládané kroky:
 

• žádost o přehodnocení přístupu EU ve financování (realokace)
• hledání nových forem financování realizace staveb dopravní infrastruktury (např. PPP)
• využití nových možností při stanovení cen za použití dopravní infrastruktury (rozšíření zpoplatnění sítě nižších kategorií (mýto))
• změna v přístupu k přípravě staveb dopravní infrastruktury (projektové a legislativní)
• vyjednávání o posílení pozice železničních dopravců na trhu s dalšími partnery
• zrychlení přípravy a finančního zabezpečení vzniku veřejných logistických center
 

Formy dokumentu:
 

Green paper – kratší verze dokumentu, bude předložena vládě v únoru 2011, vysvětlení cílů, žádost o vlády o souhlas s navrhovanými kroky, pouze informativní seznam dopravních staveb, zpracovaný odhad zdrojů na období 2010-2025
White paper – delší verze dokumentu, zpřesní vývoj procesů v otázkách realokace, PPP, mýta, hledání strategického partnera pro ČD Cargo, bude obsahovat zjednodušenou multikriteriální analýzu staveb
Sektorové strategie, 2.fáze (Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem) – naváže na White paper, bude obsahovat posouzení SEA a podrobnou multirkriteriální analýzu staveb s výhledem do roku 2040, nutno z důvodu čerpání prostředků OPD (2014-2020)
 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Krátká zpráva

Dálnici D7 ve směru na Chomutov zablokovala dopravní nehoda

Dálnici D7 ve směru na Chomutov zablokovala v pátek večer dopravní nehoda dvou osobáků. Komunikace je na 70. km uzavřena.

Píše se na Deník.cz