Zpravodajství

PORADNA: Nenaleťte na vánoční slevy

Sleva – tohle slovo je pro mnohé doslova zaříkávadlem. Ale mějte se na pozoru. Některé cenové nabídky se výhodně jenom tváří. Žádná sleva totiž není zadarmo.

Slevy neposkytují jen specializované slevové portály, které pro tentokrát necháme stranou, ale také kamenné prodejny, supermarkety, teleshopy a internetové obchody, tzv. e-shopy. Ovšem každý z těchto prodejců má své metody, jak vyvolat u zákazníka pocit výhodnosti koupě a tudíž nezbytnosti nákupu.

Kamenné prodejny a supermarkety

Velké obchodní řetězce, supermarkety a hobbymarkety jsou v předvánočním čase doslova rájem „výhodných“ nákupů. Doporučujeme však neskočit na první udičku a mít srovnání aspoň od dvou různých prodejců. Jaké by mohlo být vaše překvapení, že výrobek zakoupený ve slevě, byl před akcí ještě levnější. Slovo sleva nebo číslovka před znakem procent v tomto případě funguje jako hadr na býka.

Teleshopping

Kapitolou sama pro sebe je televizní nakupování, tedy tzv. teleshopping. V některých zásilkových službách tohoto typu se dozvíte veškeré částky, které vás při objednání čekají, ale jsou případy, kdy se hraje spíš na zbrklost a nepozornost zákazníka. Nabídky jako „zavolejte do 20 minut od vysílání tohoto spotu a přidáme vám sadu hadříků na zamlžené sklo zdarma“ vypadají jako nákup s bonusem, ale ve skutečnosti odhalují fakt, že vámi zakoupený výrobek ani náhodou nedosahuje ceny, za kterou jste ho pořídili, když k němu můžete dostat ještě nevyžádaný dárek.

Horší variantou tohoto způsobu prodeje je zamlčení důležitého údaje. Sice je vám poskytnuta x-procentní sleva, ale tu prodejci pokryje neúměrně vysoká částka skrývající se pod slovy „poštovné a balné“. Ve výsledku pak můžete za produkt zaplatit řádově i o desítky korun více, ačkoliv je vyšperkován slovem sleva.

Internetové e-shopy

Podobné marketingové a obchodnické fígle používají také internetové e-shopy. Jestliže se říká, že papír snese vše, tak o internetu a monitoru to platí dvojnásob. Někdy avizované snížení ceny produktu je totiž velice zvláštní. Jako příklad uveďme, že výrobek stál před rokem 590 Kč a v současnosti jste lákáni na 37procentní slevu. Marně ale očekáváte částku 372 korun, uvedena je cifra 559 Kč s tím, že se jedná o slevu 37% z původní ceny 885 Kč.

Jak vybírat?

Jak se tedy vyhnout tomu, abyste místo radosti z výhodné koupě neměli po náladě a oči pro pláč? Nejlepší by bylo sledování vývoje cen. Na to v dnešní uspěchané době nemá nikdo čas, ale tuto práci z vás odvedou nejrůznější srovnávače cen (např. Vybereme.cz). Mapují vývoj cen u daného výrobku v mnoha shopech a za několik týdnů až měsíců zpětně. Pakliže vzdálenost vašeho bydliště a nabídka internetových a teleshoppingových obchodů umožňují vyzvednutí přímo na některé pobočce či kamenné prodejně, využijte ji. Vaše sleva pak teprve bude finanční úsporou v pravém smyslu slova. A nebojte se, obchodníci si i tak slušně vydělají. Podle odhadů analytiků dosáhnou letošní vánoční tržby e-shopů přes 15 miliard korun.
 

pel
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Píše se na Deník.cz