Zpravodajství

Vědci objevili novou částici menší než atom

Zdroj: Oficiální zdroj

Fyzici z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) v pátek oznámili objev další částice menší než atom, informuje agentura AFP. Věří, že jim to pomůže lépe pochopit fungování částicové fyziky.

Nalezená částice dostala označení Xi_b. Je to baryon, složená částice, která vzniká v důsledku vazby mezi elementárními částicemi. Vědci částici pro její nestálost neobjevili přímo, pozorovali však její stopy při testu ve velkém hadronovém urychlovači (LHC).

"Objev této nové částice potvrzuje teorii vázání kvarků (skupenství hmoty, která existuje při extrémně vysokých teplotách a tlacích) a pomůže nám pochopit interakci mezi nimi, jednu ze čtyř základních fyzikálních sil, která určuje strukturu hmoty," píše se v prohlášení Curyšské univerzity, jejíž akademici se na pokusu podíleli.

Kvark je jednou ze základních stavebních jednotek hmoty. Ze tří kvarků se skládají baryony, jimiž jsou například protony nebo neutrony, tedy částice tvořící atomové jádro.

Urychlovač LHC je největším a nejsložitějším vědeckým přístrojem. Tvoří ho 27 kilometrů dlouhý tunel na francouzsko-švýcarských hranicích nedaleko Ženevy, do kterého jsou vystřelovány protony.

Vědci se s jeho pomocí snaží dopátrat Higgsova bosonu, který je nazýván "božskou částicí".

Higgsův boson má být součástí neviditelného pole energie, které vyplňuje vakuum ve vesmíru a je příčinou toho, že vesmír je hmotný. Bez tohoto pole by svět v podobě, jakou známe, neexistoval.

tn.cz / Mediafax