Asteroid

Pozor! K Zemi se řítí obří asteroid. Hrozí katastrofa...

Zdroj: oficiální zdroj

Automatický robotický dalekohled na Kavkazu objevil obrovský asteroid, který znepokojil vědce napříč světem. Ukazuje se, že těleso by v budoucnu mohlo změnit dráhu tak, že by se srazilo se Zemí. A to by byla katastrofa.

Poprvé si asteroidu nazvaného 2014 UR116 všimli na moskevské univerzitě. Objevil ho ale automatický robotický dalekohled v kavkazských horách nedaleko města Kislovodsk. Velikost asteroidu se odhaduje na 370 metrů v průměru, což není rozhodně málo. Pokud dojde k jeho kolizi se Zemí, exploze bude tisíckrát silnější, než když loni vybuchl meteorit v Čeljabinsku.

Ruští astronomové nejprve svá data srovnali s kolegy v Minor Planet Center Smithsonian Astrophysical Observatory. Díky tomu mohly předběžnou dráhu asteroidu pečlivě propočítat observatoře po celé planetě. První zpráva je příznivá: obří asteroid naši planetu nejprve mine. Co bude dál, to bude záležet na tom, jak se s průletem sluneční soustavy pozmění trasa obřího tělesa. Dráha 2014 UR116 totiž prochází v blízkosti Venuše a Marsu a gravitace těchto planet může budoucí pohyb asteroidu ovlivnit.

V současné době je nejbližší část oběžné dráhy asteroidu je 4,5 milionů kilometrů od Země. Ale to se změní, takže vědci budou muset dávat na 2014 UR116 pozor po nadcházející roky. "Asteroid nepředstavuje pro Zemi žádnou hrozbu po dobu nejméně šesti let," ubezpečil podle agentury Interfax Victor Shor, vědecký pracovník v Institutu aplikované astronomie.

Když nad ruským městem Čeljabinsk v únoru 2013 explodoval meteor, energie jeho výbuchu byla odhadnuta na ekvivalent 300 až 500 kilotun TNT. Čeljabinský meteorit byl ale poměrně malý - měl asi 17 metrů v průměru a rozpadl se ve výšce více než 20 kilometrů. Nově objevený 2014 UR116 je však mnohem větší a jeho kolize s naší planetou by byla katastrofální, protože výbuch by byl tisíckrát silnější.

tn.cz / gar

K tématu Asteroid

Krátká zpráva

Americký zpěvák R. Kelly je vinen ze sexuálního násilí, rozhodl soud

Soud v pondělí v New Yorku rozhodl o vině amerického zpěváka R. Kellyho v případu vydírání a sexuálního zneužívání mladých žen a nezletilých dívek. R. Kelly je známý především díky písni "I Believe I Can Fly". Slavnému umělci hrozí za jeho činy desítky let za mřížemi, dokonce až doživotní vězení, píše agentura AP. Vynesení rozsudku je naplánováno na 4. května. Prokuratura už v srpnu označila Kellyho za sexuálního predátora.