Věda

Ohromný vesmírný objekt zasáhl Jupiter! Je Země další na řadě?

Do největší planety sluneční soustavy narazil asteroid nebo kometa a shodou okolností se podařilo amatérskému astronomovi celou událost zachytit. Záběry ukazují časosběr, na jehož konci se na Jupiteru objeví světelný záblesk. Když může vesmírný objekt zasáhnout největší planetu Sluneční soustavy, nehrozí podobná srážka i Zemi?

Amatérský astronom z Rakouska Gerrit Kernbauer přišel v neděli s informací, že během svého pozorování Jupiteru 17. března zaznamenal neobvyklý světelný záblesk, který může znamenat, že byla největší planeta zasažena asteroidem nebo kometou.

O den později se objevilo další video od jiného astronoma, které tuto informaci potvrdilo. John McKeon zrovna natáčel vesmírný tanec jupiterových měsíců Io a Ganymed, přitom se mu ale podařilo zachytit záblesk na východní straně planetárního disku.

Bohužel se tato informace dostala k astronomům, kteří by mohli následky dopadu zkoumat, velice pozdě a nyní již nemají možnost potvrdit, o jaký předmět se přesně jednalo, zda o kus asteroidu, kometu nebo něco jiného.

Nejedná se o první náraz do plynného obra, Jupiter přitahuje vesmírná tělesa relativně často, v roce 1994 dopadly na povrch planety zbytky komety Shoemaker-Levy 9 (formálně D/1993 F2). Jednalo se o první přímo pozorovatelnou srážku dvou těles sluneční soustavy. Náraz zanechal na povrchu Jupiteru hluboké jizvy, které byly pozorovatelné ještě několik měsíců poté.

Další zaznamenané nárazy následovaly, v roce 2009 byla na Jupiteru objevena další stopa po nedávném zásahu asteroidem, o rok později se tato situace opakovala dokonce dvakrát. Poslední z pozorovaných nárazů proběhl v roce 2012.

Minulý měsíc NASA oznámila, že hrozí srážka asteroidu se Zemí, naštěstí se ukázalo, že kvůli nedostatku informací o jeho pohybu se nakonec vesmírné těleso pohybovalo v bezpečné vzdálenosti daleko za Měsícem.

Díky tomu, že máme velmi málo informací o vesmírných tělesech, některé vídáme velice zřídka, jiné astronomové neměli ještě šanci vůbec spatřit, se může objevit nějaký nevyzpytatelný asteroid. Šance na kolizi se Zemí je ale velmi malá. Sledováním takových těles se zabývá program NASA Near Earth Object Program (NEOP - Program pro blízké objekty Země), na kterém se objevují informace o všech průletech poblíž Země.

Zajímavé je také sledovat, jak pokračují astronomové v mapování v průběhu času. Video, které zachycuje známé objekty, ukazuje, že ve Sluneční soustavě nalézame stále nové objekty. Červené tečky na videu zobrazují nebezpečné průlety, žlutě jsou označeny blízké průlety ve vzdálenosti 1.3 AU (AU - Astronomická jednotka = 149 597 871 kilometrů), ostatní jsou zelené, kromě bílých, které označují nově objevené.

Na videu je dobře pozorovatelný pás asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, kterému se někdy říká Hlavní pás. Spousta vesmírných těles se také nachází v Kuiperově pásu, který se rozprostírá od oběžné dráhy Neptunu až do vzdálenosti přibližně 55 AU od Slunce. V plném rozlišení si můžete video přehrát zde.

NEPŘEHLÉDNĚTE:

TOHLE NIKDO NEČEKAL: Vědci zjistili, kdy skončí vesmír! Máme důvod k panice?

NASA potvrdila, že astronauti slyšeli z Měsíce nevysvětlitelnou, záhadnou hudbu!

klma, TN.cz

Krátká zpráva

Muž postřelil v mexickém hotelu tři Kanaďany, jeden zemřel

Spor mezi hotelovými hosty v mexickém letovisku na karibském pobřeží nedaleko Cancúnu vyvrcholil střelbou. Tři kanadští turisté skončili v nemocnici, kde jeden z nich zemřel. Střelec je na útěku a hledá ho policie. Důvod hádky zatím strážci zákona nezveřejnili.

Krátká zpráva

Japonsko zasáhlo silné zemětřesení

Jihozápad Japonska zasáhlo zemětřesení o síle 6,6 stupně, informovala agentura Kjódó. Epicentrum zemětřesení se nacházelo u nejjižnějšího ze čtyř hlavních japonských ostrovů, tedy Kjúšú. Na několika místech popraskalo vodovodní potrubí a objevily se i problémy s výpadky elektřiny. Žádné oběti na životech hlášené nejsou.