Dinosauři vůbec neřvali! Vědci ukázali, jaký měli hlas! AUDIO

Všichni si představujeme dinosaury jako ohromné bestie, které při lovu nebo nebezpečí zakloní hlavu, otevřou tlamu plnou ostrých zubů a zuřivě zařvou. Filmová představa pravěkých tvorů ale nemusí být vůbec pravdivá, poslední studie ukazuje, že někteří dinosauři spíše mumlali, vrčeli a vrkali se zavřenou tlamou, jako některé druhy dnešních ptáků. To, že varovně neřvali ale neznamená, že by to ublížilo jejich strašlivé reputaci.

Protože si dinosaury nemůžeme poslechnout, vědci se zaměřili na jejich dnešní příbuzné, mezi které patří ptáci a krokodýli. Studie zveřejněná ve vědeckém časopise Evolution se zabývala tím, jak někteří z nich vytváří zvuk. Výzkum se konkrétně zabýval hrdelní vokalizací u ptáků, kteří vytváří zvuk se zavřeným zobákem.

Z dvou set druhů zkoumaných ptáků jich padesát dva dokázalo tvořit zvuk se zavřeným zobákem, vědci zjistili, že se schopnost tohoto druhu vokalizace vytvářela ve skupině Archosaurů několikrát nezávisle na sobě, pod tuto skupinu patří také dinosauři. Z toho vyplývá, že alespoň někteří z dinosaurů tvořili zvuk stejným způsobem.

Výzkum také prokázal, že schopnost vokalizace se zavřeným zobákem měly větší druhy ptáků, to je způsobeno tím, jak se v tomto případě tvoří zvuk. "Nafouknutí elastické dutiny může představovat výzvu závislou na velikosti," vysvětlil jeden z autorů studie Tobias Riede. "Tlak plic, který je k nafouknutí dutiny potřeba, je závislý na napnutí stěny dutiny, napětí je u menších těl větší," dodal Riede.

Protože jsou dinosauři součástí skupiny Archosaurů a měli větší těla, je podle portálu phys.org dost možné, že se alespoň někteří dinosauři dorozumívali právě tímto způsobem. Vědci si také všimli, že situace, při kterých ptáci vrkají a burácí se zavřeným zobákem, jsou nejčastěji spojeny s obranou teritoria nebo hledání partnera.