UNIKÁTNÍ SNÍMKY: Tři slibné planety by mohly nést život

Zájem astronomů stále více přitahuje pozoruhodný planetární systém Trappis-1. Objevili v něm tři planety, na kterých by mohly být podmínky vhodné k životu blízkému tomu pozemskému. Teď zveřejnili unikátní fotografie dvou z těchto planet a také umělecké zpracování, jak by to mohlo na planetách vypadat.

Systém Trappis-1 najdete na obloze v souhvězdí Vodnáře. kolem ultrachladného trpaslíka, hvězdy o něco málo větší než Jupiter, tam krouží nejméně tři objevené planety. Mají velikost Země a stále přesnější pozorování a měření ukazují, že by na nich mohly být podmínky vhodné k životu.

Systém navíc leží "jen" 40 světelných let od naší sluneční soustavy a pokud by lidstvo jednou dokázalo cestovat rychlostí světla, byly by tyto tři planety v jeho dosahu. Zatím se dají jen pozorovat jen dalekohledem - astronomové využívají ten nejlepší dostupný, Hubbleův teleskop.

Čím déle se astronomové na planety zaměřují, tím lepší zprávy přinášejí. Naposledy při pozorování vyloučili, že by planety byly tvořeny z vodíku. To sice ještě neznamená, že by byly pro lidi obyvatelné, ale je to k takovému objevu. Podmínky pro život podobný pozemskému na těchto třech planetách vypadají slibně.

Hvězda, kolem které planety obíhají, je velmi malý a chladný trpaslík. Kdysi ovšem musela pěkně zářit a proto se předpokládá, že bližší planety hvězda vysušila. Vědci se ale nevzdávají a této části oblohy věnují velkou pozornost.

Naposledy v květnu, kdy nastal vzácný úkaz - přes hvězdu přešly dvě ze sledovaných planet jen několik minut po sobě. Stává se to jen jednou za dva roky a astronomové z agentur NASA a ESA při té příležitosti pořídili unikátní snímky, které teď zveřejnili.

V budoucnu se zřejmě dočkáme toho, že se na Trappis-1 zamří i čočka nového kosmického dalekohledu Jamese Webba. Ta by mohla zodpovědět další detaily o podmínkách panujících v tomto systému a na jeho planetách.

tn.cz / gar

Krátká zpráva

USA přesunou malý kontingent vojáků do regionu poblíž Ruska

Americký prezident Joe Biden v pátek večer oznámil, že Washington posílí svou vojenskou přítomnost poblíž Ruska dalšími vojáky, kteří budou brzy přesunuti do zemí východní Evropy. Americký ministr obrany Lloyd Austin na pátečním brífinku řekl, že tyto jednotky budou použity k "posílení bezpečnosti v zemích NATO na východním křídle." Pentagon už dříve avizoval, že asi 8 500 amerických vojáků bylo uvedeno do "zvýšené pohotovosti", aby byli nasazeni ve východní Evropě.