Úspěch českých vědců! Udělali zásadní objev o smrtícím viru HIV

Zdroj: Oficiální zdroj

Vědci z Ústavu molekulární genetiky AV ČR zjistili, že stáří viru HIV je mnohem větší, než se předpokládalo. Původní odhady této nemoci byly 12 miliónů let. Dr. Daniel Elleder se svými spolupracovníky ve své poslední práci popsal lentivirovou DNA, kterou způsobuje HIV, u letuch malajských, do jejichž genomu se HIV dostal už přibližně před 60 milióny lety.

V současnosti na naší planetě žije více než 36 miliónů lidí s virem HIV, ale málo je známo o evoluční historii této nemoci. Každoročně na následky umírá přibližně jeden milion lidí. HIV virus byl objeven až v roce 1983 a nemoc AIDS se považuje za moderní onemocnění.

Původ virů sahá daleko více do minulosti, než se doposud předpokládalo. Vědci z Ústavu molekulární genetiky AV ČR ve své poslední práci ukázali, že původ lentivirů (typ virů - pozn. redakce), ke kterým patří HIV, pravděpodobně není 12 miliónů starý, ale dokonce sahá až do doby před 60 milióny lety.

HIV neboli Human Immunodeficiency Virus patří mezi retroviry, do podskupiny lentivirů. Po napadení hostitele retroviry přepíší svou genetickou informaci z RNA na DNA, to znamená opačně, než třeba člověk. K infekci dochází v zárodečné linii (vajíčka a spermie), kopie retroviru se přenesou z generace na generaci společně s hostitelskou DNA. Tyto tzv. "vnitřní" retroviry se označují také jako virové fosílie - jsou to jakési historické záznamy, ze kterých je možné vyčíst historii retrovirů.