Létání

"Sundá" turbulence letadlo? A co když ho trefí blesk? Pilot odpovídá

"Sundá" turbulence letadlo? A co když ho trefí blesk? Pilot odpovídá
Zdroj: Thinkstockphotos

Létání letadlem řadu lidí děsí k smrti a raději jezdí na dovolenou autem nebo autobusem, i když by mohli ušetřit moře času. Jedním z důvodů je i to, že o cestování vzduchem panuje spousta pověr a mýtů. Co na ně říká zkušený pilot?

Proč teď zhaslo světlo? Nemůže nás ta turbulence poslat k zemi? Ježíši, nezapomněl jsem vypnout mobil? Teď kvůli tomu určitě spadneme!

Tyto a další podobné katastrofické scénáře se hlavou někdy prohnaly asi každému, kdo někem letěl. Ale jak je to ve skutečnosti? Na to odpovídá zkušený pilot Chris Foster, se kterým mluvil britský deník Echo. Letadla řídí dlouhých 34 let.

1. Co se stane, pokud zapomenu při startu vypnout mobil nebo tablet?

Upřímně - není potřeba si dělat starosti. Letové systémy jsou v současnosti tak složité, že je zapnutý mobil nenaruší. Tato nařízení jsou mnoho let stará a legislativa se postupně uvolňuje.

Související obsah

Momentálně můžete přístroje používat v režimu Letadlo a osobně si myslím, že v následujících letech nás čekají další změny.

2. Může někdo za letu otevřít dveře letounu?

Absolutně ne. Letadlo je pod tlakem a dveřím říkáme zátkové dveře. Nedají se otevřít, dokud se tlak nevyrovná.

3. Může se letadlo zřítit kvůli turbulenci?

Pravděpodobnost, že turbulence způsobí pád letadla, je mizivá. Turbulence způsobují nepohodlí, podobně jako když jedete autem po silnici plné výmolů. Letadla jsou stavěná na několikanásobně vyšší zátěž, než vyvine silná turbulence.

4. Může motor letadla ve vzduchu vysadit?

Motor může selhat, ale jde o extrémně vzácný jev, protože údržbě a servisu motorů se věnuje obrovské množství času a energie.

Většina pilotů za celou svou kariéru nezažije ani technickou závadu, natož rovnou selhání motoru letadla.

5. Proč musejí být stolečky při vzletu a přistání zajištěné ve svislé poloze?

Kdybychom museli odlet z nějakého důvodu přerušit, mohl by sklopený stoleček někoho zranit. A proč musejí být okenní rolety vytažené? Je to také z bezpečnostních důvodů, aby při případné evakuaci letounu palubní personál dobře viděl ven a včas odhalil případné problémy.

6. Proč někdy těsně před vzletem zhasnou světla v kabině?

To děláme, když startujeme za tmy. Je to kvůli tomu, aby si naše oči rychleji přivykly na hladinu světla venku. Opět je to preventivní opatření pro případ, že by musel být start letadla z nějakého důvodu přerušen.

7. Když se letadlo odlepí od země, najednou to vypadá, že motory přestaly fungovat. Co se děje?

Po startu snižujeme tah motorů, protože už nepotřebujeme takový výkon. Současně se sklopí nos letounu a změní se i profil křídel. A to všechno snižuje hladinu hluku. Některým lidem se také může zhoupnout žaludek, podobně jako na horské dráze. I to je naprosto normální.

8. Co se děje, pokud se pilotovi za letu udělá zle?

V kokpitu jsou vždycky dva piloti, takže kopilot v takovém případě převezme povinnosti kapitána. Jde o věc, kterou pravidelně trénujeme na letovém simulátoru. Mýtus je to, že kopiloti nejsou tak dobře trénovaní jako hlavní piloti. Palubní personál ovládá první pomoc, takže v případě zdravotní indispozice kapitána nejprve odnese od ovládání a až pak se o něj postará.

9. Co se stane, když do letadla udeří blesk?

Letadlo jsou stavěná tak, aby zásah bleskem a další povětrnostní jevy snesla. Kromě toho máme vybavení, které nám umožňuje oblasti se špatným počasím obletět. Takže zásah bleskem je nepravděpodobný.

10. Je bezpečnější létat ve dne, nebo v noci?

Mezi tím není vůbec žádný rozdíl.

11. Jak blízko mohou být letadla u sebe, aby to bylo ještě bezpečné?

Plus mínus 300 metrů, což je pořád hodně daleko. Ale když jste uvnitř letadla, může to být zrádné, protože to může vypadat, že druhý letoun je mnohem blíž.

12. Můžou piloti během letu jíst či poslouchat hudbu?

Při vzletu a přistání probíhá v kokpitu jen naprosto nutná konverzace. V tu chvíli jsem plně soustředěný na pilotování. Ve vzduchu na delších letech už to tak přísné není, ale pořád to je spousta kontrolování a také dorozumívání s letovými dispečery. Takže tam rozhodně nesedíme s hudebním přehrávačem a sluchátky v uších.

13. Proč se někdy rozsvítí výzva k zapnutí bezpečnostních pásů i bez zjevného důvodu?

Jsme prostě jen opatrní. Může to být třeba proto, že jsme se dozvěděli, že letoun na stejné trase před námi se potýkal s turbulencemi.

pez, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz