Asteroid

Temný asteroid ve tvaru lebky míří k Zemi! Je velký stovky metrů

Zdroj: NASA

Po třech letech se k Zemi znovu přiblíží asteroid, který svým tvarem i barvou připomíná lidskou lebku. Nese označení TB145 a Zemi by měl míjet v období kolem Dušiček.

Asteroid s oficiálním označením TB145, který vědci objevili v roce 2015, je v anglosaských zemích známý jako Halloweenský asteroid. Při svém minulém průletu kolem Země se do nejkratší vzdálenosti dostal právě 31. října, tedy právě na Halloween.

A i svým původem a vzhledem působí asteroid docela strašidelně. Je celý černý, odráží málo světla a je pozůstatkem vyhaslé komety. Jako mrtvý kámen jen tak brouzdá vesmírem.

Zdroj: NASA

Lebkovité vesmírné těleso se přiblíží k Zemi na poměrně malou vzdálenost. Proletí kolem pouhých 486 tisíc kilometrů daleko. Pro srovnání, Měsíc je jen o sto tisíc kilometrů blíže. Tentokrát objekt ale halloweenský termín nestihne. Podle odhadů odborníků by měl Zemi minout v období na začátku listopadu, nejpravděpodobnější je datum 11. listopadu.

Vizualizace Halloweenského asteroidu:

“Objekt měří asi šest set až sedm set metrů a má mírně elipsovitý tvar,“ popsal pro portál Science alert astrofyzik Pablo Santos Sanz z Andaluského institutu astrofyziky. Doplnil, že asteroid vyzařuje velmi málo odraženého světla – zhruba tolik, jako uhlí.

Obletět jedno kolečko vesmírem mu trvá zhruba 1112 dní, což je něco málo přes tři roky. V roce 2015 jej objevili i kvůli tomu, že byl od Země v historicky nejkratší vzdálenosti.

rod, TN.cz

Krátká zpráva

Velká Británie zpřísňuje pravidla, pro vstup do země je nutné mít test na covid-19

Velká Británie od pondělí zpřísňuje pravidla pro vstup do země. Nově se cestující dostanou do země už jen s negativním výsledkem testu na covid-19. Nezáleží na tom, jestli jsou očkovaní, musí se prokázat testem. Země ke zpřísnění přistoupila, aby zabránila šíření varianty omikron. "Od pondělí mohou do země přicestovat z Nigérie jen občané a rezidenti Velké Británie a musí podstoupit samoizolaci," uvedl na twitteru britský ministr zdravotnictví Sajid Javid a dodal, že vakcíny stále zůstávají hlavním nástrojem, jak před covidem ochránit sebe a své blízké.

Za sobotu přibylo 10 967 nakažených, je to méně než před týdnem

Česko za sobotu eviduje 10 967 potvrzených případů nákazy koronavirem. Před týdnem za sobotu přibylo o 1 500 případů více. Nejhorší situace je v okresech Kroměříž, Uherské Hradiště a v Olomouci. V nemocnicích je aktuálně 6 431 pacientů s covidem, z toho 1 018 v těžkém stavu. Vyplývá to z údajů ministerstva zdravotnictví.

Prezidenti USA a Ruska projednají vojenskou situaci na Ukrajině

Americký prezident Joe Biden a ruský prezident Vladimir Putin chtějí v úterý prostřednictvím videohovoru prodiskutovat napjatou situaci na Ukrajině. "Biden podtrhne americké obavy z ruských vojenských aktivit na hranici s Ukrajinou a znovu potvrdí podporu Spojených států suverenitě a územní celistvosti Ukrajiny," uvedla mluvčí Bílého domu Jen Psaki v tiskovém prohlášení.

Autobus v Keni strhl silný proud, utonulo přes 20 lidí

Více než 20 lidí se v sobotu utopilo při nehodě autobusu v Keni asi 200 kilometrů východně od hlavního města Nairobi. Jeho řidič se snažil přejet rozvodněnou řeku přes zatopený most, ale byl stržen silným proudem a převrátil se na bok. Autobus převážel členy katolického pěveckého sboru z východokeňského města Mwingi na obřad v okrese Kitui.